Taper i kampen mot iPod

Mange kaller sine produkter for «iPod-killere», men Creative, den største konkurrenten, sliter mot Apple.

IT- og underholdningsbransjen gråter når de ser på Apples regnskapstall og lanserer den ene etter den andre "iPod-killeren" som de kalle sine produkter.

Men det er åpenbart tungt å angripe kombinasjonen av Apples mote-faktor og båndene iPod har med nettmusikk-butikken iTunes.

Selv de aller største aktørene sliter med regnskapene når de konkurrerer med Apple om iPod-markedet, dette understreker nye tall fra Creative.

Singapore-baserte Creative lager en lang rekke produkter, men satset tidlig og tungt på MP3-spillere. Men regnskapene blir stadig mindre hyggelig. Tall for kvartalet som endte 1. mai viser et fallende overskudd.

Creative satt igjen med 15,9 millioner dollar i sist kvartel, sammenlignet med 57 millioner etter samme kvartal i fjor. Kontrasten til Apple er stor - iPod-produsenten seksdoblet overskuddet til 290 millioner dollar i sitt siste kvartal.

Salgstallene understreker utfordringene for Creative, Sony, Samsung og alle andre iPod-utfordrere: Creative, en av de aller største aktørene, solgte to millioner spillere i sist kvartalet, men Apples solgte 5,3 millioner iPods i samme periode.

I følge Gartner ble det solgt 40,3 million MP3-spillere i 2004 og analyseselskapet tror på nesten en dobling til 74,4 millioner spillere i år.

Til toppen