Karriere

Taper milliarder på ansattes nettbruk

En undersøkelse viser at ansattes nettbruk i arbeidstiden koster den britiske industrien rundt 500 millioner dollar, eller drøye 4,5 milliarder kroner, i tapt produktivitet hvert år.

Therese Werenskiold
18. apr. 2001 - 14:58

Hver dag sender den britiske arbeidsstokken 4,5 millioner epost-meldinger, og mange av disse er ikke arbeidsrelatert. FAST Corporate Services, som har foretatt undersøkelsen, opplyser til den britiske nyhetstjenesten The Register at disse meldingene kan inneholde alt fra legitime beskjeder til detaljerte firmaopplysninger fra utro tjenere.

Halvparten av de ansatte hevder også at de mottar epost-meldinger med pornografisk, rasistisk, sex-relatert eller annet upassende innhold på jobben.

Ansatte må tenke over hva de sender fra sin epost-adresse på arbeidsplassen. Det som starter som en uskyldig spøk eller ubetenksom handling kan få store konsekvenser. Richard Willmott, som er leder for FAST Corporate Services, forteller om en epost-melding som kostet et firma nesten seks millioner kroner. En ansatt sendte en mail fra firmaets mailadresse (det blir som å bruke brevpapir med firmalogo), og ved et uhell inneholdt denne injurierende påstander.

Kun ti prosent av den britiske arbeidsstokken hevder at de aldri surfer 'privat' når de er på jobben. Resten av de ansatte som deltok i undersøkelsen sier at rundt en tredel av tiden de bruker online (mens de er på jobb) ikke er jobbrelatert.

I Amerika er problemet minst like omfattende. En tredel bedriftene i USA har på en eller annen måte straffet sine ansatte for upassende nettbruk i løpet av det siste året. I de fleste tilfellene dreier det seg om porno-surfing.


The Register viser her til en annen undersøkelse, foretatt av Websense, der det kom frem at 63 prosent av de ansatte sier de er klar over at det surfes privat i arbeidstiden. Dette er en økning på syv prosent siden i fjor.

34 prosent sier de har straffet ansatte for privat nettbruk i arbeidstiden i løpet av det siste året, og i en tredel av disse tilfellene ble den ansatte sagt opp på grunn av upassende surfing.

I mer enn halvparten av tilfellene dreier det seg også her, ikke overraskende, om pornosurfing. Men også chatting, shopping og trading (eller prating, handling og kjøp og salg av aksjer over Internett) er grunn til straff og i verste fall oppsigelse fra visse arbeidsgivere.

Det er ikke trygt å bruke nettet til hva du vil i Norge heller: Fikk sparken for MP3-nedlasting
Tja til porno, nei til MP3
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.