Taper millioner på feilsøk

IT-systemer fanger ikke opp hva brukerne opplever, og banker og nettbutikker taper millioner.

Compuware har gjennomført en undersøkelse blant IT-direktører i Europa, som spesielt kartlegger hva slags oversikt virksomhetene har over sine IT-systemer.

Undersøkelsen dokumenterer at virksomheter innen bank, forsikring og detaljhandel mangler systemer som lar dem oppdage og finne feil på egen nettløsning. Dette koster dem millioner av kroner årlig.

94 prosent av alle virksomheter innen bank-, finans- og detaljhandel ikke har noe system for å fange opp brukernes opplevelser på nettsiden. Det betyr at de ikke er i stand til å oppdage eventuelle feil som kundene kan oppleve under bruk av transaksjonsbaserte nettsider som nettbanker eller nettbutikker.

Mangel på gode verktøy som hjelper dem i å oppdage slike feil, gjør at slike virksomheter bruker mellom 6 og 24 millioner kroner årlig kun på feilsøking og retting.

Problemstillingen opptar Compuware, som leverer løsninger for å gi oversikt, se IT-systemer fra brukerens synspunkt, og forebygge, oppdage og rette feil.

Typiske feil som kundene opplever er at påloggingen tar unormalt lang tid, at de kommer til døde lenker, eller at de ikke får utført den transaksjonen som er ønskelig, heter det i pressemeldingen fra selskapet.

I tillegg til millionkostnadene som oppgis i undersøkelsen, er det ifølge Compuware skjulte kostnader som er langt høyere: Feil medfører tap av inntekter. Tapene skyldes at ansatte ikke får gjort jobben sin, kunder bytter til konkurrenter, og bedriften opplever redusert omdømme.

Undersøkelsen avdekker videre at spesielt virksomheter innen bank og finans mangler oversikt over sine svært komplekse IT-systemer. Det gjør det spesielt vanskelig å rette opp feil som kundene gjør dem oppmerksom på.

Hyppige feil på nettbanker og nettbutikker kan fort føre til kundeflukt. Ifølge undersøkelsen vil syv av ti nettbrukere vende ryggen til en nettside som inneholder feil eller ikke fungerer som den skal.

Administrerende direktør Petter Gulbrandsen i Compuware Nordic peker på at undersøkelsen er gjennomført blant nettbrukere i Europa, der kundene normalt sett er mer illojale enn norske forbrukere er. Gulbrandsen advarer at lojale norske forbrukere fort kan bli en sovepute for norske selskaper.

    Les også:

Til toppen