Tar opp kampen med Icon og Spray

Jonas Birgersson, konsernsjef i det nyfusjonerte webbyrået Framtidsfabriken Coin, tror Norden kan dominere hele Europa med sin webkompetanse. Byrået har fokus på nordiske kunder med internasjonalt tilsnitt og satser på å omsette for over 100 millioner svenske kroner i år.

De svenske webbyråene Framtidsfabriken, Coin og Coins søsterselskap Computence har slått seg sammen og blitt ett av Sveriges tre-fire største webbyråer med 80 ansatte og med selskaper som Volvo, Manpower, Telia og Ericsson på kundesiden.

- Vi har økt fra 15 til 80 ansatte i løpet av 1997 gjennom egenfinansiering og uten å ta opp banklån, hevder Jonas Birgersson og påstår at det er kundene som har finansiert ekspansjonen.

- Vi er veldig interessert i å jobbe med blikk mot Norden og da spesielt store nordiske kunder med internasjonale ambisjoner. Det innebærer imidlertid ikke at vi må ha kontorer i hvert nordisk land. Med et kontor i Lund, kan vi betjene Danmark, mens et kontor som skal åpnes i Göteborg, kan ta seg av Norge, mener Jonas Birgersson.

Både Icon Medialab og Spray Tetre, (sistnevnte er et resultat av en fusjon mellom to webbyråer i fjor) har dermed fått en ny konkurrent av skikkelig format. Spray har slått seg sammen med Geelmuyden.Kiese og dannet Spray GK i Norge, mens Icon fortsatt jakter på samarbeidspartnere her til lands.

- Vi synes det bare er positivt at det kommer flere seriøse aktører på det svenske markedet, sier Johan Staël Von Holstein i Icon Medialab til digi.no.

- Markedet er stort nok for et visst antall store aktører, mener han og hevder at alle byråer som har under 40 ansatte i realiteten er dødsdømte.

De to konkurrentene er enige om at 1998 blir et skjebneår for mange webbyråer i Norden.

- Løsningen er enten fusjon eller konkurs, mener Birgersson.

- Det Framtidsfabriken sier om fusjonering eller konkurs har vi uttalt til pressen i ett år nå. Man må skaffe kapital, fusjonere eller gå under. Kundene setter stadig større krav til tjenesteleverandørene, og det koster penger å bygge opp skikkelige organisasjoner som kan tilby tjenester over lang tid, mener Holstein.

Ifølge Jonas Birgersson har Framtidsfabriken bygget en kompetanse som i USA går under benevnelsen Strategic Internet Service Company (SIS). Det innebærer et sterkt fokus på strategibygging hos kundene der man prøver å komme nærmest mulig kjernevirksomheten og nivåene der avgjørelsene blir fattet. Ifølge en pressemelding skal Framtidsfabriken Coin i nært samarbeid med kundene benytte Internett som en strategisk ressurs i forretningsvirksomheten.

Birgersson mener at denne tankegangen er ny for webbyråene og gir byrået hans et konkurransefortrinn i forhold til konkurrentene.

Holstein mener det er tull:

- Vi driver også med "management consulting" og strategiplanlegging og kombinerer det med teknisk kompetanse og kreativitet. Vi er sannsynligvis bedre enn Framtidsfabriken på alle områdene, mener den ene hovedkonkurrenten.

Birgersson, som selv egentlig er historiker, har stor tro på at nordiske webmiljøer har styrke nok til å dominere hele Europa.

- Våre tjenester er faktisk svært konkurransedyktige på pris, selv om det koster å investere i for eksempel databaseoppbygging. Har man først gjort det ett sted, trenger man ikke gjøre oppbyggingen på nytt i hvert land man ekspanderer i. Dermed blir de faktiske kostnadene mye lavere, hevder han, og påstår samtidig at de høye lønninger i bransjen er en stor fordel.

- De høye lønningene i Norden fører til at de flinke folkene yter maksimalt, mens andre land nedover i Europa må slite med middelmådigheter som blir dårligere betalt - selv om man da kanskje har råd til å ansette flere, mener Birgersson.

Til toppen