Man skulle tro at kopimaskiner og skannere i utgangspunktet leverer kopier, av dokumenter og annet, som så godt som identiske med originalene. Slik er det nok i de fleste tilfeller, men ikke for alle Xerox-maskiner.
Den tyske informatikeren David Kriesel har oppdaget at flere av modellene i WorkCentre-serien til Xerox leverer skannede kopier hvor ett eller flere sifre er har blitt byttet ut med et helt annet siffer. Kriesel oppdaget dette da han skulle skanne inn noen bygningstegninger, og oppdaget at noen av arealene som var oppgitt for hvert enkelt rom hadde blitt endret på noen av de skannede kopiene. Forøvrig ser kopiene riktige ut, noe som gjør feilene vanskelige å oppdage.
JBIG2
Kriesel har skrevet et blogginnlegg om sine oppdagelser og har sannsynligvis også funnet ut hva problemet skyldes. Det viser seg at de nevnte utskiftingene av tegn bare skjer når de kombinerte skannerne og kopimaskinene benytter JBIG2-komprimering, noe som er standardinnstillingen ved lagring til PDF. Ved lagring til TIF-filer oppstår ikke sifferendringene. Ei heller dersom OCR (Optical Character Recognition) benyttes.
Ifølge Kriesel lager JBIG2-algoritmen en «symbolordbok» med tegn som den mener er de samme. Disse «bildelappene» brukes på nytt i stedet for de originale bildedataene. Dersom to tegn ligner mye på hverandre – noe som kan skjer dersom tegnstørrelsen er liten, vil de kunne bli forvekslet systemet.
Kriesel nevner i blogginnlegget flere scenarier hvor en slik feil kan få alvorlige konsekvenser, inkludert uriktige fakturaer, uriktige beregninger i konstruksjonsplaner eller uriktig dosering av medisiner.
I det opprinnelige blogginnlegget skriver Kriesel at Xerox virker ivrige etter å løse problemet, men at verken programvareoppdateringer eller annet har hjulpet.
Løsning
Men mandag denne uken fikk Kriegel et tips som kan være en midlertidig løsning på problemet. I et nytt blogginnlegg skriver han om en kvalitetsinnstilling som ser ut til å fjerne problemet. Det underlige med denne kvalitetsinnstillingen er at lesbarheten på kopiene synker dersom kvalitetsinnstillingen – som skal føre til større filer – settes til noe høyere enn «normal», som innstillingen var satt til i Kriesels tilfelle. Resultatet er altså dårligere lesbarhet, men tegnene er i alle fall korrekte.
Bekreftelse
I et tredje blogginnlegg forteller Kriesel at han har hatt en telefonkonferanse med to personer i Xerox sentralt – Rick Dastin som er sjef for Office and Solutions, og Francis Tse, som er bildesystemarkitekt.
Ifølge Kriesel bekreftet disse to langt på vei det Kriesel hadde funnet, blant annet de lite intuitive navnene på kvalitetsinnstillingene. Ifølge Kriesel er det mange av brukerne av disse maskinene som har valgt normal-innstillingen for kvalitet fordi de tror den er tilstrekkelig for dem og fordi den skal gi små filer. Men i stedet risikerer de altså å få kopier med tegnfeil som er vanskelige å oppdage.
Kriesel virker også litt oppgitt over at Xerox' brukerstøtte ikke kjenner maskinene godt nok til å kunne løse dette problemet, selv om det sentral i Xerox skal være godt kjent.
Nøyaktig hva Xerox planlegger å gjøre med dette problemet, er uklart. Så langt har selskapet bare bekreftet det Kriesel opplyser i et eget blogginnlegg.
Les også:
- [09.08.2013] Xerox skal løse skanner-problem