Jan Teigen driver elektronisk nybrottsarbeide for å nå det digitale publikum. Midt opp i julekonsert-turneen med Anita Skorgan tar han seg tid til å snakke om et spennende multimedia-prosjekt. I samarbeid med Multi Media Studio AS (MMS) og plateselskapet EMI Norsk AS (EMI) tester han ut suksessjuleplaten "LYS" i en multimedia-CD-versjon hvor brukerne, i tillegg til lydsporene, får video, tekst, bilder, nettleseren Internet Explorer 3.0 og Telenor Internett-abonnement. Teigen er med på Norges kanskje første multimedia-prosjekt som kombinerer CD-teknologi, Internett, underholdning og reklame.
- Jeg ser på denne teknologien som meget interessant for artister fordi den åpner for en helt ny måte å nå publikum på, forteller Teigen til digi:data. Via slike CDer og Internett kan en artist produsere "egne program" og kommunisere direkte med publikum utenom de tradisjonelle, journalistiske kanalene. Det ville, for eksempel, være en lettelse å kunne holde en pressekonferanse hvor det jeg sier kommer frem, ikke et forvrengt bilde skapt av en journalist.
MMS har utviklet teknologien som representerer et nytt konsept for distribusjon av informasjon, programvare, innhold, og reklame knyttet til elektroniske tjenester. MMS springer ut fra Telenor FoU og er et heleid datterselskap av Telenor Venture.
.png)

- Vi har valgt en nettleser til å aksessere informasjon fordi den har et grensesnitt folk er vant til. Videre bestemte vi oss for Internet Explorer fordi den er best til å kjøre MPEG-video, inkluderer en MPEG-videospiller og er gratis, forteller Morten Pedersen, studiosjef i Multi Media Studio AS.
- Man kan surfe rundt på CDen, se videoklipp, høre på musikk og lese tekst, akkurat som på Internett, men uten båndbredderestriksjonene som finnes på Internett. Vi kan kjøre, blant annet, animerte GIF'er, videosnutter, og lyd uten responsproblemer. CDen er også en infallsport til Internett og innholder en veiviser til websteder som kan aksesseres på samme måte som på Internett. CDen egner seg godt for selskaper som ønsker å profilere seg med lyd, bilde og, ikke minst, Internett-teknologi, avslutter Pedersen.
- EMI ser dette prosjektet som en glimrende mulighet til å profilere Jan Teigen, vår og Norges mest kjente (norske) artist. Vi legger ikke skjul på at EMI ønsker å bli profilert som et selskap som følger med i den teknologiske utviklingen, avslutter Henrik Sundt, strategisk markedsjef i EMI.