Teksten er viktigst når man leser nyheter på nett

På nettet er det teksten som gjelder. En fersk amerikansk undersøkelse har nå konkludert med at bilder og grafikk spiller liten rolle for den som vil lese nyheter på nett.

Det er den svenske publikasjonen Pressens Tidning som bringer denne nyheten. Sara Hammarcrantz, redaktør for Internetworld, uttaler at teksten lenge har blitt nedprioritert i nettbransjen, og at det nå er på tide med forandring.

Tidligere undersøkelser har vist at de aller fleste lesere av papiraviser, magasiner og ukeblader, lar blikket falle på bildene og grafikken først - deretter på teksten. Men på nettet er det annerledes. Ved å filme folks øyebevegelser ved dataskjermen har forskere ved Stanford-universitetet kunnet måle når og hvor en leser lar blikket falle for å få med seg den informasjonen som befinner seg på en webside.

Forskerne har kommet frem til at nettbrukerne selektivt leter opp informasjon og går direkte til teksten. Papiravislesere derimot, stopper opp og lar oppmerksomheten raskt flyttes dersom de opdager et spennende bilde eller en liten interessant rubrikkannonse.

Pressens Tidning skriver at nettbrukeren ikke går tilbake for å se på bilder eller grafikk før vedkommende har lest ferdig artikkelen han (eller hun) har funnet frem til.

Den svenske journalisten Svenåke Boström, mener disse funnene er i overensstemmelse med den generelle oppfatningen om hvordan folk bruker nettet - nemlig som en ren informasjonstjeneste.

De amerikanske forskerne har også kommet frem til at leserne ikke er interesserte i personlige, skreddersydde nyhetstjenester. Grunnen er at de er redde for å gå glipp av noe viktig.

Studiene viser at 75 prosent av hver artikkel som folk klikker seg inn på nettet leses. Til sammenlikning leses kun 30 prosent av artiklene i papiraviser, hevder Pressens Tidning.

Hammarcrantz påpeker overfor den svenske publikasjonen at forskjellen mellom å lese på nett og å lese på papir er svært tydelig. Man har, ifølge Hammarcrantz en mye sterkere fokus når man leter etter informasjon på nettet. Man siler ut mindre viktige saker og går rett til kjernen, i stedet for vilkårlig blaing i ukeblader.

Les også:


Nettbrukeren leser grundigere enn papirleseren

Til toppen