FORBRUKERTEKNOLOGI

Tele 2 bygger sin egen motorvei

Tele2 lanserer nå nytt bredbåndsnett i Sverige og er halvveis i den norske utbyggingen.

23. aug. 2006 - 14:17

I Sverige lanserer nå Tele2 sitt bredbåndsnett etter et år med utbygging. Med det håper de på å ta et jafs av det svenske markedet, et marked de i dag bare har en markedsandel på fire prosent.

Med det nye nettet kan selskapet nå ut til cirka 22 prosent av svenske husholdninger når man inkluderer kobberlinjer leid av Telia Sonera.

Selskapets uttalte mål er å raskt komme opp på utfordrerplassen bak Telia Sonera som har 37 prosent av det svenske markedet. Dagens nummer to er Bredbandsbolaget med en markedsandel på 18 prosent.

Ifølge analyseselskapet Mediavision vokser det svenske markedet med cirka 100.000 nye bredbåndskunder hvert kvartal. I tillegg bytter et like stort antall kunder abonnenter leverandør iløpet av det samme kvartalet.

- Det gjør at det hvert kvartal er omtrent 200.000 kunder å slåss om, sier Tele2-sjef i Sverige, Niclas Palmstierna, til di.se.

Ifølge Mediavision ligger dagens bredbåndspenetrasjon i Sverige på cirka 54 prosent og analyseselskapet forventer at markedet når et metningspunkt når det kommer opp i 80 prosent.

I Norge bygger Tele2 ut sitt nett ved å installere utstyr i Telenors ADSL-sentraler. Det skal gjøre selskapet i stand til å tilby lavere priser, men det åpner også opp muligheten for å kunne tilby mer avanserte tjenester fremover.

- Jo mer eierskap vi har i verditjenesten, jo flere tjenester kan vi produsere selv, sier Haakon Dyrnes til digi.no.

Han vil ikke kommentere om de har konkrete planer for å tilby nye tjenester i nærmeste fremtid, men forteller at de har kommet cirka halvveis i utbyggingen og at de tilbyr alle som er tilknyttet de aktuelle sentralene den samme prisen uavhengig av om de har fått på plass sitt utstyr eller ikke.

Prispresset i bredbåndsmarkedet gjør at kampen om kundene er hard og det blir små marginer igjen hos leverandøren når man ikke eier linjene selv. Det kan derfor fremstå som at leverandørene må eie nettet selv for å kunne henge med i markedet.

- Vi kan bare snakke for oss selv. Utstyret har blitt vesentlig billigere disse årene pluss at marginenene er ganske anstrengte, så ved å investere i utstyr kan man åpne muligheten for bedre marginer, sier Dyrnes.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.