ANALYSER

Teleanalytiker oppgitt over Nalbants strategi

Teleanalytiker John Strand mener Nadir Nalbant er dømt til å å tape når han bare skal selge Windows-mobiler.

29. mars 2006 - 11:52

Sense-gründer Nadir Nalbant har søkt på den siste norske 3G-lisensen, men gjør nå et oppsiktsvekkende strategivalg for sitt kommende Novotel mobilselskap.

I dag kom det frem at Nalbant utelukkende skal satse på mobiltelefoner med Microsofts Windows Mobile operativsystem. Ifølge en pressemelding har Novotel og Microsoft inngått et strategisk samarbeid.

- Vi er overbevist om at veien videre er å bringe brukergrensesnittet fra PC-en over i mobilverdenen. Vi ønsker å bli ledende blant den nye generasjonens teleselskap og vi finner neppe en mer kraftfull partner enn Microsoft, sier Nadir Nalbant i Novotel i en pressemelding.

Novotel ønsker å etablere en fullstendig forretningsinfrastruktur basert på

standard Microsoft komponenter innen tjenesteproduksjon, kundehåndtering og web-basert selvbetjening. En slik konsekvent og homogen implementering vil gi oss unike effektivitetsgevinster samt gi mulighet til å kunne ligge i forkant av markedsutviklingen.

- Det er den dårligste strategien jeg har sett på lang tid. Det viser en total mangel på forståelse for hvordan mobilmarkedet ser ut og utvikler seg, sier teleanalytiker John Strand til digi.no.

Strand er kjent for å være frisk i sine uttalelser og sparer sjeldent på kruttet.

- Hvis den strategien er fundamentet for satsningen så vil jeg ønske hell og lykke til. Det er en tullingstrategi. En dead end, sier Strand.

Strand trekker frem ledelsesguruen Michael Porters klassiske strategier for å forklare hvorfor Nalbant ikke kan lykkes med strategien han har valgt for Novotel-satsningen på Windows Mobile.

I følge Porter er det tre hovedstrategier som er gangbare. Man kan være kostnadsleder, fokusorientert eller differensierende.

En kostnadsleder har sitt konkurransefortrinn i å ha de laveste kostnadene. En fokusstrategi går ut på å plukke en nisje i et marked og differensieringsstrategien går ut på å levere produkter eller tjenester som skiller seg fra resten av markedet.

- Han har ingen av delene. Han kan ikke bestille en million mobiler og de store aktørene kan kopiere det han eventuellt kommer opp med på fem minutter, sier Strand.

Strand presiserer at han er begeistret for Windows Mobile telefonene og at han ser at det kommer mange spennende Microsoft-baserte enheter fremover.

- Det er noen fantastiske modeller som er det beste jeg har sett hittil, sier Strand.

digi.no spør Strand om ikke Nalbant kan ha et ess i ermet som ingen andre har tenkt på.

- Jeg kan ikke se hva det skulle være, svarer Strand.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.