Resultaterfinans

Telecomputing: - Nei, ASP-markedet er ikke dødt

ASP-markedet er ikke dødt, sier ASP-selskapet Telecomputing. Men selskapet vil bare opplyse omsetning, ikke antall brukere.

10. apr. 2002 - 13:23

Norges største IT- og teleselskap, Telenor, uttalte til digi.no tidligere i dag at de stort sett har skrinlagt tradisjonell ASP, et av markedene som ble spådd rakettvekst i 1999 og 2000. ASP er en teknologi som lar særlig mindre bedrifter leie alle IT-tjenester, inkludert Windows og Office over nettet.

- Som ren forretningsmodell har ASP nesten strandet, forteller Fredrik Hilding, strategidirektør for ASP og outsourcing i Telenor Business Solutions Vi leverer tradisjonell ASP med Windows og Office til kanskje 15.000 brukere. ASP-konseptet har ikke tatt av slik analytikerne og store deler av markedet trodde, konkluderer han.

Men ASP-pionéren Telecomputing er ikke enig, selv om selskapet medgir at den troen man hadde på markedet for to-tre år siden ikke har slått til.


- Vår omsetning stiger med 100 prosent i året, noe som viser at markedet ikke er dødt, sier Henning Olseth i Telecomputing til digi.no.

- Små og mellomstore bedrifter sliter med å skaffe seg spesialiserte IT-konsulenter og ønsker også å spare penger. Dette er den store motivasjonsfaktoren for ASP, og behovet blir ikke mindre. Alle analytikere peker på at stadig mer spesialiserte og Internett-baserte løsninger presser frem sentralisert drift, sier Olseth.

Han vil imidlertid ikke opplyse hvor mange brukere Telecomputing leverer IT-løsninger til.

En gjennomsnittsbruker med Windows, Office, e-post, Internett-tilgang og leie av PC, koster rundt 2000 kroner i måneden, alt inkludert.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Les mer
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra