Kredittilsynet oppgir at inkassoselskapene mottok nærmere to millioner nye inkassosaker til behandling i første halvår i 2005, som er en økning på over åtte prosent sammenliknet med samme periode i fjor.
Av dette utgjør nærmere en million inkassosaker ubetalte regninger til teleselskapene, i hovedsak fra mobilregninger, skriver Teleavisen.
Verstingene er i aldersgruppen fra 26 til 35 år. Sogn og Fjordane og Agder-fylkene tradisjonelt har flinkest betalere, mens de tre nordligste fylkene ligger dårligst an.
_logo.svg.png)

Lindorff anslår til Teleavisen at 25 prosent av inkassosakene grunnes telefoni, og at mobiltelefoni kommer langt verre ut enn fasttelefoni.
Mobilselskapene rapporterer likevel om en nedgang i inkassosaker hos mobiloperatørene.
Hos NetCom blir nye kunder kredittsjekket før de får abonnement. Har man betalingsanmerkninger, kan man heller ikke få tilbud om kontantkort.
I tillegg sender NetCom ut tekstmeldinger der de minner kundene sine på å betale mobilregningen.
Informasjonssjef Atle Lessum i Telenor hevder å ha stort sett flinke betalere.