Flere av Telenors bedriftskunder hadde tirsdag problemer med å komme gjennom på telefonen. Selskapet drev feilretting store deler av kvelden.
– Det ble oppdaget en feil i en sentral med funksjonalitet for bedriftsmarkedet, som har medført redusert taletjeneste for enkelte av våre kunder, sier informasjonssjef Anders Krokan i Telenor til NTB. Ved 19-tiden var vanlig taletrafikk i ferd med å bli gjenopprettet for åttesifrede telefonnumre, mens det en time senere fortsatt var noen problemer med femsifrede numre. Krokan sier de ikke vet nøyaktig hvor mange som opplevde problemer med å ringe ut og motta samtaler.
– Vår statistikken viser at de av våre ProffNett-kunder som ringte i perioden hvor vi hadde feil opplevde at 27 prosent av anropene ikke gikk gjennom. Siden dette var utenom vanlig kontortid, var det heldigvis ikke mange anrop, sier Krokan, men beklager samtidig overfor dem som ble berørt.
Han understreker at det kun var enkelte kunder som opplevde det selskapet kaller «redusert fremkommelighet». Datatrafikk og tekstmeldinger skal ikke ha blitt berørt av problemene, som rammet kunder flere steder i landet. (©NTB)