TELEKOM

Telenor åpner API mot mobilnettet

Direkte integrasjon gjennom ny tjenesteplattform.

4. juni 2009 - 08:09

Telenor åpnet i går det de omtaler som sin største enkeltsatsing mot bedriftsmarkedet noensinne.

Tredjeparts programvareselskaper får for første gang tilgang til telekjempens mobilnett. Det skal gi helt nye tjenester for brukerne.

Den nye plattformen heter «Mobilt bedriftsnett» og erstatter bedriftsløsningen kjent som «proffnett».

- Telenor har valgt en ny strategisk retning når vi nå åpner for tredjeparts innovasjon direkte i vårt mobilnett, sier Abraham Foss, leder for Telenors satsing mot bedriftsmarkedet i en pressemelding.

Dette er Telenors første store lansering innen såkalt «unified communication» eller samordnet kommunikasjon. Både teknisk og funksjonsmessig omtaler Telenor fornyelsen som radikal.

Markedspotensialet er enormt. Ifølge Gartner ligger den årlige omsetningen for tale i det norske bedriftsmarkedet på rundt 6,9 milliarder kroner. Av dette anslår Telenor at deres markedsandel er verdt 5 milliarder.

API-er

Mobil bedriftsnett har en rekke programmeringsgrensesnitt (Application Programming Interface, API), som Telenors partnere kan benytte for å integrere egne tjenester, blant annet for integrasjon mellom mobiltelefon inn mot bedriftsinterne sentralbord.

- Ved å åpne grensesnitt mot nettet ønsker Telenor å markere at vi vil jobbe annerledes for å skape større innovasjon nærmere kundene våre. Dette skaper nye forretningsmodeller for både Telenor og våre partnere som igjen gir økt verdi for våre felles kunder. Dessuten ønsker Telenor å ta del i et inntjeningspotensiale som ligger utenfor vår kjerneforretning, sier Foss.

Flere partnere skal stå klare med løsninger og Telenor opplyser at de har inngått avtale med leverandører av hussentraler, som blant annet Alcatel-Lucent, Telefonselskapet og CBK Telecom.

Tre-trinns lansering

Tjenestene i Mobilt Bedriftsnett skal ifølge Telenor leveres i tre faser. Fase én ble erklært åpnet i går og gjelder hovedsaklig for bedrifter med opptil 100 ansatte som ønsker å gå over til rene mobile løsninger eller å integrere mobil inn i en totalløsning. Tjenestene i fase to er under utprøving hos enkelte bedrifter og gjøres tilgjengelig senere i år. Siste fase blir klar sommeren neste år.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.