FORBRUKERTEKNOLOGI

Telenor åpner mobil musikkbutikk for alle

Telenor har sniklansert en avansert og foreløpig billig musikkbutikk for sine ungdomskunder. I dag åpnes den for alle.

10. mai 2006 - 07:59

OPPDATERT VERSJON: 11:10:

Telenor lansert 15. april en avansert musikktjeneste, men først bare for sin ungdomskunder som har Djuice-abonnement.

Men i dag åpner Telenor musikktjenesten for alle sine mobilkunder. Musikkbutikken vil dukke opp på wap-forsiden Entry som alle Telenor mobilkunder har tilgang til.

Da digi.no skrev denne saken i går fikk vi vite at åpning for alle kunder først ville skje til sommeren, men i løpet av morgentimene har altså Telenor kastet seg rundt.

Fordi tjenesten hittil bare har vært tilgjengelig for Djuic-kunene er det mange som ikke har hørt om mulighetene. Telenor sendte heller ikke ut noen pressemelding da tjenesten ble lansert 10. april. Bare Djuice-kunder som har gått inn på wap-siden til Djuice har sett alle mulighetene. Man kan også gå inn med mobilt internettt.

Bildet viser en av hovedsidene fra tjenesten.

Dette er et stort sprang for Telenor som hittil har konsentrert seg om å tilby sitt 3G-nett som en ren internettilgang. I utlandet har en rekke teleselskaper etter hvert fokusert på musikk for å få utnyttet sine 3G-nett, men hittil har det altså vært stille i Norge.

Nylig fortalte Netcom til digi.no at selskapet skulle lansere en musikktjeneste til høsten, men Telenor kommer altså med et tilbud til sine kunder før dette.

Med sin musikktjeneste lanserer Telenor en knippe avanserte tjenester.

I tillegg til at brukere kan kjøpe og få lastet ned enkeltkutt, kan de også leie tilgang på musikk-streaming for å høre på kontinuerlig musikk fordelt på ni sjangere. Brukere kan også betale for å få streamet ned musikk-videoer.

Tjenesten krever Edge eller 3G-dekning for å få tilstrekkelig overføringshastighet.

Bruken av tjenesten skjer gjennom at man med mobilen går inn på wap-forsiden Djuice eller Entry. Der kan man søke, velge og betale for det man vil ha.

Telenor har åpnet tjenesten med svært hyggelige priser som vil gjelde frem til 1. august. Mens Apple iTunes og Microsoft MSN tar åtte kroner for hvert kutt, tar Telenor fem kroner, inkludert prisen for dataoverføringen.

Utvalget er det heller ikke noe å si noe på. Telenor har så langt lagt ut 400 000 spor fra tre av de fire store internasjonale plateselskapene og de fleste norske selskapene. Foreløpig mangler Universal.

Etter 1. august er det slutt på prøveperioden og da er det fare for at mange kunder faller fra.

For når plateselskap, rettighetsorganisasjoner og moms skal betales, må prisen opp i mot 15 kroner, forteller Anders Krokan, informasjonssjef for Djuice til digi.no.

Telenor har valgt det effektive AAC-formatet for å kopibeskytte musikken. Musikk kodet i 64-kb/s format i AAC tilsvarer omtrent lydkvaliteten en 128 kb/s-kodet MP3-fil, hevder Telenor.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess

– Vi lanserte en musikktjeneste i 2004, men det var mest en test. Men nå satser mobiltelefon-produsentene tungt på musikkfunksjoner og syv Nokia og Sony-Ericsson-mobiler støtter AAC-formatet allerede. Fra 1. juni vil dessuten brukere kunne overfør filene til sin PC, forteller Krokan.

– Vi åpner opp for alle nå, men først i juni vil vi begynne å markedsføre tjenesten i forbindelse med Norwegian Wood-festivalen, forteller Krokan.

Du kan lese mer om Telenors nye musikkbutikk på denne Djuice-nettsiden..

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra