Norges største IT- og teleselskap, Telenor, forteller nå at de stort sett har skrinlagt tradisjonell ASP, et av markedene som ble spådd rakettvekst i 1999 og 2000. ASP er en teknologi som lar særlig mindre bedrifter leie alle IT-tjenester, inkludert Windows og Office over nettet.
- Som ren forretningsmodell har ASP nesten strandet, forteller Fredrik Hilding, strategidirektør for ASP og outsourcing i Telenor Business Solutions. Vi leverer tradisjonell ASP med Windows og Office til kanskje 15.000 brukere. ASP-konseptet har ikke tatt av slik analytikerne og store deler av markedet trodde, konkluderer Hilding.
Til sammenligning fortalte Telenor til digi.no at de hadde 5600 brukere 20. desember 2000. Dette er dårlige nyheter for selskaper som Telecomputing som fokuserer på ASP.
Hilding forteller om en dramatisk vri i markedet.
- ASP-teknologien og tankegangen lever videre, for den har gjort det mulig å levere tyngre og bedriftskritiske systemer via fjerndrift, sier Hilding.
Han forteller at Telenor la om sin strategi etter terrorangrepene 11. september.
- 11. september ble en vekker for de store bedriftene. De ble plutselig langt mer opptatt av sikkerhet, driftsgarantier og alternative løsninger hvis noe galt skulle skje. I stedet for å fokusere på ASP som en pengesparende alternativ for mindre bedrifter, tar nå store bedrifter i bruk teknologien for å øke stabilitet og sikkerhet, forteller Hilding.
- De fleste av våre kunder ønsker operativsystem og Office lokalt på maskinene, særlig fordi så mange nå bytter til bærbare maskiner, forteller han. Dessuten ønsker de ikke dedikerte linjer for å levere applikasjoner slik man la opp til i tradisjonell ASP-virksomhet. For å levere tilgang til økonomisystemer og annet bruker vi stadig mer VPN og linjer over det åpne Internett med kryptering eller vanlig passord.
Hilding forteller at Telenor (ekslusiv EDB Business Partner påstår han) leverer en eller flere applikasjoner til over 200.000 brukere. Av dette er altså bare 1 av 13 ekte ASP-kunder.