Telenor-datter anker Netcom-seier

Telebon, deleid av Telenor, anker dommen om at de har misbrukt Netcom-data. Men Netcom vurderer et motsøksmål.

Noe av det mest verdifulle de store teleselskapene i Norge sitter på er sine kundedatabaser. Samtidig er det nettopp dette arvesølvet alle selskapene må dele ut til nummer-opplysningstjenestene.

Netcom hevder at Telbon, et selskap eid av Telenor og Bonnier, har misbrukt kundedatabasen. Nå eskalerer rettsstriden mellom de to største mobilselskapene i Norge.

For en lang rekke Netcom-kunder, inkluderte informasjonssjefen i Netcom, Guri Wormdahl, er blitt oppringt at telefonselgere. På spørsmål opplyser telefonselgerne at de har fått kundens telefonnummer fra Telenor, forteller Guri Wormdahl, informasjonssjef i Netcom.

Telbon saksøkte Netcom for stopp i utlevering av kundedata, men tapte første runde i rettsapparatet i februar.

Retten konkluderer med at "TelBon AS ikke kan anses for å drive nummeropplysningsvirksomhet". Retten mener derfor at nummeropplysningene er blitt brukt i strid med avtalen mellom Netcom og TelBon, og anser heller ikke at Netcom har noen utleveringsplikt av sin kundedatabase.

TelBon AS må betale Netcom 130 000 kroner i saksomkostninger.

Denne dommen har Telbon nå anket til lagmannsretten. Fordi det er en midlertidig forføyning, gjennomføres det ikke en full ny rettssak. Dommerne i lagretten leser igjennom partnes papir og avsier dom, forklarer Netcoms advokat Espen Tøndel.

- Vi regner med en dom om to-tre uker. Opprettholder Lagmannsretten dommen, styrker det sjansen for at vi retter et søksmål mot Telenor og Telbon, sier Tøndel til digi.no.

For Netcom har sendt et brev til Telbons deleier.

Der ber Netcom om en klargjøring på hva hvordan deres kundedatabase er blitt brukt og til hvem er den eventult er solgt. For Netcom mener at de har lidd stor skade - selskapet har lovet sine kunder at de aldri skulle selge deres telefonnummere til telefonselgere.

- Hva vi gjør videre kommer an på svaret vi får fra Telenor, men et søksmål er ikke uaktuelt. Vi tåler tøff konkurranse, dette kan hverken vi eller resten av bransjen leve med, sa Wormdahl til digi.no i februar.

- Telenor Mobil har ikke misbrukt noe informasjonen, svarte informasjonssjef Sigurd Sandvin på anklagene fra Netcom i februar. Vi finner våre konkurrenters kunder ved å ta nummerserierene som er i bruk og luke ut våre egne kunder. Jeg tar sterk avstand fra disse påstandene, Netcom blander kortene, sier Sandvin som altså bare svarer på Telenor Mobils vegne.

Til toppen