Telenor elsker det trykt og godt i Sverige

Telenor vil ta Sverige med storm, men skygger unna teknologi når de skal markedsføre tjenestene sine - Det er et merkelig valg, mener en av Sveriges fremste medierådgivere.

Telenor kjører denne og neste uke på med en stor markedsføringkampanje for Telenor Business Solutions AB. Ifølge Dagens Media har det norske selskapet valgt hovedbudskapet "En stormar fram i en bransch som backar" med en kampanje som er rettet mot beslutningstakere i svensk næringsliv.

Annonseringen går i uke 37 og 38 i Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Göteborgs-Posten, Sydsvenska Dagbladet, Dagens Industri og Computer Sweden.

Det er med andre ord morgenaviser og to næringslivsaviser på papir som har fått hele mediekampanjen.

- Jeg synes det er et merkelig valg. Jeg var nettopp i møte med et selskap som jobber i samme sfære som Telenor. Der var det selvsagt at nettannonsering skulle inn i mediemiksen, sier Ulf Sandberg som er styreleder i mediebyrået Sandberg Starcom.

- Man må tro på det man selv selger, derfor synes det naturlig å komplementere mediekampanjen med ulike kanaler, sier Sandberg til digi.no.

- Det er jo helt klart et synspunkt, men vi har valgt papiraviser i mediemiksen, sier Erik Wikander, informasjonssjef på Telenor Business Solutions AB.

- Vi er absolutt ikke låst i medievalget vårt, det finnes en mengde ulike kanaler vi kunne valgt. I denne kampanjen ville vi nå ut til flest mulig næringsdrivende, sier Wikander til digi.no.

Den forrige reklamekampanjen, som var en produktkampanje for IP-VPN rettet mot IT-sjefer, startet i sommer. Og den var også kun papirbasert. Telenor valgte å kjøre den i avisutgaven av Computer Sweden.

- Vi har ikke helt avsluttet den kampanjen ennå, så jeg kan ikke fortelle deg hvordan det gikk, opplyser Wikander.

Her er et annet teknologiselskap som dropper sin egen kanal:

Til toppen