TELEKOM

Telenor er ilagt et gebyr på 7 millioner for kundekapring

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet har ilagt Telenor et overtredelsesgebyr på 7 millioner kroner for ulovlig praksis ved såkalt winback mot mobilkunder.

Illustrasjonsfoto.
Illustrasjonsfoto. Foto: Harald Brombach
5. juni 2018 - 16:05

Ifølge Nkom fikk selskapet en advarsel om praksisen i januar. Telenor kommentert varselet og endret ifølge Nkom innholdet i tekstmeldingene som ble sendt til kunder på vei bort fra selskapet. I tillegg anser Nkom at måten Talkmore tidligere har ringt opp kunder på også bryter med forbudet mot winback.

I desember 2016 ble forbud mot winback tatt inn i regelverket. Bestemmelsen sier at kunder som bytter mobilselskap, ikke skal utsettes for markedsføring fra det selskapet de forlater, skriver Nkom på sin hjemmeside.

– Vi håper at ulovlig winback er en saga blott i det norske markedet. Kunden skal ha frihet både til å velge og velge bort, og det er viktig at konkurransen i mobilmarkedet blir utviklet med redelige metoder, sier direktør Elisabeth Aarsæther i Nkom.

Telenor mener at selskapet «lojalt har justert ordlyden i sine oppsigelsesmeldinger i tråd med Nkoms varsel om pålegg om retting av 31.1.2018.»

– Telenor oppfatter at vi har hatt en løpende og avklarende dialog med Nkom og er overrasket over at saken har tatt en ny vending, sier kommunikasjonssjef Anders Krokan i Telenor til NTB.

Han opplyser at Telenor nå vil gå grundig gjennom Nkoms pålegg om retting og varsel om overtredelsesgebyr og varsler at de vil gi sine kommentarer til varselet innen fristen.

– Mens saksbehandlingen pågår, har vi nå stanset utsendelse av meldinger som Nkom mener er ulovlig. Vi ønsker full klarhet rundt hva vi faktisk kan opplyse overfor kunder som forlater oss, sier Krokan.

 

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.