- Det er vanskelig å unngå kundenedgang når fast forvalg blir innført, sier pressetalsmann i Telenor, Dag Melgaard til digi.no.
- Vi innser at det må bli slik. Fast forvalg innføres for å få en bedre telekonkurranse i Norge. Telekonkurransen fungerer likevel bedre i Norge etter ett år enn i andre sammenliknbare land etter tilsvarende tid, sier han.
I tillegg til fast forvalg, planlegges fast aksess fra høsten, som betyr at telekundene kan flytte hele kundeforholdet, ikke bare selve samtalene, til Telenors konkurrenter - og i Telenor regner man ikke med at kundefrafallet blir mindre med det.
Telenor har en målsetting om å ha en markedsandel på 70 prosent i Norge.
- Fast forvalg, nummerportabilitet og fast aksess gjør det enklere for folk som ikke ønsker å være kunder hos oss å bytte teleleverandør, sier Melgaard, som sier at Telenor er forberedt på å miste kunder selv om selskapet også mener å være godt rustet for å beholde kundene, både med hensyn til service, kundelojalitet og lavere priser.
Dessuten er satsingen i utlandet begrunnet med at det selskapet taper i Norge skal kompenseres med vekst i ulike internasjonale prosjekter, som er en satsing som vil kunne styrkes ved en fusjon med Telia.
- Selv om vi mister betydelige markedsandeler trenger ikke det økonomiske tapet å bli tilsvarende, all den tid telemarkedet fremdeles er et marked i sterk vekst, sier Melgaard.
---
Les også relatert artikkel nedenfor: "Mister 3000 kunder hver dag"