Telenor har lenge konkurrert med seg selv om lokalinformasjon i Norge. digi.no skrev i fjor høst om hvordan dette ga seg merkelige utslag når statsselskapet skulle lansere nye lokale portaler på Internett. Lokalveiviseren finnes i 88 papirvarianter og til sammen med Ditt Distrikt ville internettportalene utgjøre over 130 i tallet.
Les:
Telenor i kappløp med seg selv om lokale portaler
Den gang sa administrerende direktør i Telenor Media, Peter Darpö, at det ikke var noe i veien for at de to selskapene skulle konkurrere på Internett. Publishing AS gir ut Lokalveiviseren og er et 100 prosent eid datterselskap av Telenor, mens det er Telenor Media som gir ut Ditt Distrikt.
- Vi har hatt et "fighting brand" utenfor Telenor Media. Nå slås de to katalogene sammen. Hovedgrunnen er utviklingen på Internett. Vi har villet samordne internettsatsingen, sier Darpö til digi.no i dag. Han mener at de med dette vil legge forholdene til rette for en ekspansiv satsing på lokale Internett-portaler og ikke la satsingen sprike for mye.
Selv om de ikke har fått en strøm av klager, sier sjefen at det også har vært endel henvendelser fra brukerne og kundene til Telenor Media.
- Hovedpoenget vårt er Internett-satsingen, men vi har også fått endel tilbakemeldinger fra brukerne på mengden av ulik informasjon, sier han, og legger til at han har stor tro på å skape lokale "communities" på Internett.
"Lokalveiviseren Ditt Distrikt" blir gitt ut som et samlet produkt til høsten, mens utgiveren av Lokalveiviseren, Publishing, vil fortsette å gi ut sine øvrige produkter.
Alle som har jobbet med Lokalveiviseren vil bli tilbudt jobb i Telenor Media.