Telenor i kappløp med seg selv om lokale portaler

Telenor Media og et datterselskap av Telenor Media starter denne høsten et kappløp seg imellom for å erobre markedet for lokale portaler. Tilsammen ligger opp mot 130 inngangssider i støpeskjeen. Adm dir Peter Darpö i Telenor Media syns det er naturlig å konkurrere intenst med seg selv.

Tolvte oktober lanserer etter planen Publishing as - et 100% datterselskap av Telenor Media - de første av en serie lokale portaler basert på papirkatalogene "Lokalveiviseren".

Lokalveiviseren finnes i 88 varianter.

Senere på høsten og opp mot jul kommer Telenor Media etter. Ifølge katalogdirektør Wenche Holen skal selskapet kjøre opp tre pilotprosjekter i Kristiansand, Tønsberg og enten Halden, Kongsberg eller Lillehammer. Telenor Media baserer sine portaler på "Ditt Distrikt". Satsningen vil innebære en sterkere fokusering på nyheter, og Telenor Media trekker inn lokale samarbeidspartnere i de områdene hvor de går inn.

Ditt Distrikt finnes i ca 40 varianter.

Dermed er det duket for en nærmest absurd portalkrig på det norske internettet. Adm dir Peter Darpö i Telenor Media sitter som øverste ansvarlig for begge tjenestene, som nå altså starter et løp som kan gi 130 eller flere lokale portaler hvor den ene tredjedelen konkurrerer intenst om brukernes oppmerksomhet med de andre to tredjedelene.

- De har litt forskjellig profil, sier Peter Darpö til digi.no.

- Ditt Distrikt har en regional forankring, mens Lokalveiviseren er kommunal. De konkurrerer i katalogform i dag også, og jeg ser ikke noe i veien for at de skal konkurrere på Internett.



Lokalveiviseren ble for halvannet år siden kjøpt av Publishing AS, som er et datterselskap av Telenor Media. Daglig leder er Ingar Næss, som motvillig bekrefter at Lokalveiviseren den 12. oktober vil åpne et større antall lokale portaler på Internett.

- Det må da føles som en absurd situasjon å få denne konkurransen fra ditt eget eierselskap?, spurte vi Ingar Næss.

Mer om
- Jeg kjenner ikke til hvilke planer eierselskapet har. Jeg ble avskåret fra informasjon om det da jeg fortalte om nettplanene til Lokalveiviseren, sier Næss.

Han sier at de to tjenestene vil konkurrere langt mer direkte med hverandre på Internett enn i katalogform.

- Grensene er ikke så klare på Internett, bemerker han.
Til toppen