RESULTATERFINANS

Telenor i pengeknipe

Nedbemanner for å få råd til å investere.

Telenor mener det er nødvendig å kvitte seg med ansatte for i stedet å bruke pengene på å bygge opp infrastrukturen.
Telenor mener det er nødvendig å kvitte seg med ansatte for i stedet å bruke pengene på å bygge opp infrastrukturen. Bilde: Marius Jørgenrud
6. mars 2014 - 16:50

Oslo (NTB-Gunnhild H. Bjerve): Telenor vil gi nordmenn superdekning på mobil og det raskeste internettet, men får dem ikke til å betale for det. I stedet lar de ansatte gå for å spare penger.

Telenor Norge opplyste onsdag at de har tilbudt sine 4.000 ansatte i Telenor Norge sluttpakker, og at de ønsker å kvitte seg med 450 årsverk.

Selskapet mener det er nødvendig å kvitte seg med ansatte for i stedet å bruke pengene på å bygge opp infrastrukturen. Nordmenn ønsker seg 4G mobilnett og fiberbredbånd nesten overalt, og det skal de få.

– I fjor investerte vi 4,4 milliarder i Norge. Det er et rekordhøyt nivå, sier Jørn Bremtun, fungerende kommunikasjonsdirektør i Telenor, og legger til at de ønsker å fortsette i samme tempo:

– Det er et enormt investeringsbehov i årene fremover for å møte den veksten som er i det norske telemarkedet, sier han.

Bremtun påpeker at de trenger færre ansatte for å drive de nye plattformene. Det gamle fastnettet krever imidlertid mange ansatte, men stadig færre kunder med telefon festet i veggen, gjør at det ikke betaler seg.

Han vil ikke si om det kan bli behov for å redusere staben enda mer i årene som kommer, men viser til at trenden til nå har vært lavere bemanning for hvert år som går.

10 kroner dagen
Det er under en måned siden Telenor-konsernet som helhet la fram tilsynelatende positive tall fra fjoråret, inkludert kundevekst i Norge. Problemet er altså at kundene her ikke er villig til å betale mer for tjenestene.

Ifølge Bremtun koster det norske mobilkunder i snitt 10 kroner dagen å ha full tilgang på internett i lomma. Andre selskaper står klar til å ta imot kundene, dersom Telenor skrur prisen opp.

Telekomanalytiker Espen Torgersen i Carnegie, som rådgir investorer, kaller det et strukturelt problem for hele bransjen.

– Mange av tjenestene vi bruker forutsetter at man har et mer robust og bedre fungerende datanettverk, som Telenor og andre operatører bygger. Men så er det andre som langt på vei stikker av med tjenestene og framtidige betalingsstrømmer, sier han.

Han sammenligner det med at noen skulle være villig til å investere i seksfeltsveier, mens verdiøkningen skjer hos andre som leverer finere biler, flere hestekrefter og utstyr. «Alt det morsomme», som Torgersen betegner det.

Strupes
Faren er at den harde konkurransen og presset på prisene på sikt kan strupe investeringene, mener Torgersen. Han viser til Danmark som et av flere land i Europa med ulønnsomme mobilmarkeder.

USA på den annen side, har fått en konsolidering: færre operatører og bedre lønnsomhet. Dermed har de investert mer i utvikling av trådløs mobilkommunikasjon.

Både han og Bremtun mener at det på sikt vil være mulig å tjene penger på investeringene i Norge.

Oppgitt
Konserntillitsvalgt for NITO, Harald Stavn, er ikke uenig i beskrivelsen av markedet og utfordringene for Telenor som selskap.

Men både han og Per Gunnar Salomonsen, konserntillitsvalgt fra El og IT-forbundet, er kritiserer måten ledelsen går fram på, blant annet ved å slå fast akkurat hvor mange årsverk som skal fjernes.

– Folk er frustrerte og litt oppgitt over at dette skjer enda en gang. Det er ikke første gang en opplever nedbemanning og kostnadskutt, påpeker han.

Stavn frykter Telenor nå vil miste kompetanse som det om noen år viser seg at selskapet faktisk trenger.

Har er imidlertid glad for at Telenor vil skjære ned på bruken av konsulenter, noe han anslår vil utgjøre opp mot halvparten av de 450 årsverkene som skal bort. (©NTB)

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.