digi.no
Per Morten HoffIKT-Norge
digi.no
- Kjører dere her et taktisk løp , Melgaard , for å presse ned prisen på konsulentoppdrag?
- Dette er ingen taktikk fra vår side, men en nødvendig del av et større program for å få ned kostnadene. Vi ser ingen umiddelbar bedring i markedsforholdene og vi vil ikke vente på at nedgangen skal gi seg, sier han.
De selskapene som ikke lenger får oppdrag, får heller ingen sjanse til jobb innad i Telenor. Ofte er det slik at større selskaper, som har benyttet spisskompetanse over tid, integrerer den til slutt i virksomheten. Telenor har innført ansettelsesstopp i konsernet.
Melgaard presiserer at innsparingene kun gjelder de rene konsulentoppdragene og berører ikke PR-bransjen, medie- eller reklamebransjen. Telenor, som er en av Norges største merkevareannonsører, kommer til å markedsføre seg betydelig også i fremtiden.
- Dette rammer ikke den kompetansen vi trenger til reklameaktiviteter. Det dreier seg heller om innleid arbeidskraft i forhold til montører, tunge IT-ingeniører og liknende, sier Melgaard.
I tillegg reduseres det sterkt i reisevirksomheten, og Telenor skal i økende grad benytte egne løsninger som videokonferanser og telefonkonferanser. Selskapet skal allerede ha redusert reiseutgiftene betydelig gjennom avtaler med store reiseleverandører og gjennom elektronisk bestilling av reiser.