TELEKOM

Telenor kan få rekord-gebyr

Opptrådte uaksomt da mobilnettet klappet sammen i fjor, mener Nkom.

Telenor kan få tidenes høyeste gebyr fra Nkom etter mobilutfallet som slo ut samtaler, tekstmeldinger og delvis også datatrafikk for rundt 3 millioner kunder.
Telenor kan få tidenes høyeste gebyr fra Nkom etter mobilutfallet som slo ut samtaler, tekstmeldinger og delvis også datatrafikk for rundt 3 millioner kunder.
16. mars 2015 - 15:25

Telenor kan bli ilagt et gebyr på 9 millioner kroner etter mobilutfallet som rammet hele landet i fjor høst.

Det fremgår av et varsel fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom), som nå har gransket hendelsen.

Varslet er delvis sladdet og fordelt på 6 sider (pdf).

Flere enn tre millioner kunder ble rammet da mobiltjenester ble rammet av utfall om kvelden 30. oktober 2014. Utfallet varte i rundt 2,5 timer. Feilen oppsto under en planlagt oppgradering av Telenors abonnementsdatabase.

Bakgrunn: Oppdatering lammet Telenors mobilnett

Rekordgebyr

Konklusjonen etter tilsynets granskning er at Telenors rutiner for å redusere risikoen for feil ikke var gode nok.

Etter en totalvurdering varsles det som kan bli tidens største gebyr fra Nkom, eller Post- og teletilsynet som de het inntil årsskiftet.

Formelt heter det seg at Nkom «vurderer» å gi Telenor et gebyr pålydende 9 millioner kroner.

Etter ekomloven har Nkom anledning til å ilegge gebyrer på opptil 5 prosent av virksomhetens årsomsetning. Telenor Norge hadde i 2013 en omsetning på 21,83 milliarder kroner, ifølge opplysninger hentet fra Brønnøysundregistrene.

Til sammenligning ble TeliaSonera nylig ilagt et gebyr på 100.000 kroner for et mobilutfall som skjedde 11. juli i fjor, som rammet Netcom-kunder i utlandet.

Ved utmåling av gebyrets størrelse skal det særlig legges vekt på overtredelsens grovhet, varighet, utvist skyld og foretakets omsetning, heter det i ekomloven.

Feilen som rammet Telenor hadde «betydelig skadepotensial», og selskapet opptrådte uaktsomt da feilen oppsto, fastslås det. Telenor pålegges samtidig å forbedre rutinene for å unngå lignende hendelser i framtida.

- Slik Nkom vurderer det, fremstår overtredelsesgebtyr som en nødvendig reaksjon i dette tilfellet, heter det i varslelsbrevet som ble sendt fredag og offentliggjort i dag.

Svarer senere

Telenor har fått frist til 7. april med å kommentere den varslede reaksjonen. De sier nå at de vil bruke tiden fram til da for å sette seg inn i detaljene i varselet og dele sine synspunkter.

- Vi har nettopp mottatt varselet og vil bruke noe tid på å gå gjennom hva Nkom legger til grunn for overtredelsesgebyret og størrelsen på gebyret. Når det gjelder årsaken til feilen den 30. oktober i fjor så er denne rettet opp i. Vi beklager at mobilnettet var utilgjengelig i to timer den kvelden, sier Anders Krokan, informasjonssjef i Telenor Norge til digi.no.

Han påpeker at oppetiden i Telenors nett er på mellom 99,5 og 99,8 prosent.

- Det er utrolig viktig med robuste nett og profesjonelle beredskapsmiljøer, men feil skjer og vil også skje i fremtiden. Den digitale robustheten blir ikke bedre av å tro eller mene at feil ikke skal skje, sier Krokan.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess

Kort tid etter utfallet innførte Telenor nye rutiner for å redusere risikoen, men Nkom mener disse nye rutinene ikke adresserer de underliggende årsakene til feilen som oppsto.

I sitt varsel til Telenor ber Nkom selskapet om å legge fram en tiltaksliste og en tidsplan for å få bukt med problemene, skriver NTB.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.