Telenor krever 35 øre for hver SMS-kvittering

Hittil har leveringsrapporter per SMS vært gratis. Det vil Telenor ha slutt på. Fra 1. april forlanger selskapet 35 øre per kvittering.

Hittil har leveringsrapporter per SMS vært gratis. Det vil Telenor ha slutt på. Fra 1. april forlanger selskapet 35 øre per kvittering.

Mange SMS-brukere, for ikke å si de fleste, vil gjerne ha en kvittering på at tekstmeldinger de sender faktisk er kommet frem til mottakeren. Tjenesten har vært tilbudt brukerne i en årrekke, uten ekstra kostnad, men ifølge Telenor er det nå så mange som benytter seg av tilbudet at det er på tide å ta seg betalt.

Aftenposten avslører i dag at Telenor fra 1. april vil beregne seg 35 øre per kvittering, noe som trolig betyr nye millioninntekter for den gamle monopolisten.

- Den siste tiden har volumet gått kraftig opp, og påført oss en betydelig kostnad. Derfor ser vi oss nødt til å ta betalt for tjenesten, sier informasjonssjef Sigurd Sandvin i Telenor Mobil til Aftenposten.

- Jeg antar at bruken vil begrenses nå som vi tar betalt for tjenesten. Det er ingen målsetting for oss å tjene masse penger på dette. Alle varer og tjenester koster penger, sier Sandvin videre, og avviser overfor avisen at prishoppet kommer som en reaksjon på Post- og teletilsynets vedtak om at Telenor Mobil må redusere sine priser på SMS til andre operatører med 25 prosent.

Les også

- Denne avgjørelsen ble tatt før det vedtaket, sier Sandvin til Aftenposten.


Direktør Willy Jensen i Post- og teletilsynet uttrykker overraskelse over Telenors nye prispolitikk.

- Vi hadde forventet lavere priser i SMS-systemet - ikke høyere. Men Telenor er sin fulle rett til å ta seg betalt for denne tjenesten. Det blir spennende å se hva Telenor oppnår med dette, sier han til Aftenposten.

NetCom har foreløpig ingen planer om å ta seg betalt for sine kvitteringstjenester.

Til toppen