BEDRIFTSTEKNOLOGI

Telenor kutter hvert annet produkt

For å kompensere tapet fra fasttelefoni, skal Telenor kutte 600 produkter og tjenester.

29. mai 2006 - 07:26

Telenor må kutte halvannen milliard kroner i utgifter for å kompensere det kommende inntektstapet fra fasttelefoni.

Telenor lovet på kapitalmarkedsdagen at selskapet vil opprettholde 3,5 milliarder kroner i årlig kontantstrøm, men målet kan ikke gjennomføres uten betydelige kostnadskutt.

    Les også:

Ansvarlig for fastlinjedivisjonen, Berit Svendsen i Telenor forteller til digi.no at det allerede er vedtatt en rekke endringer som langt på vei har kuttet disse kostnadene.

Foreløpig er det kuttet fem hundre millioner kroner. Dette er blant annet kostnader i forhold til produktutvikling og IT-utvikling. Telenor vil framover fokusere målrettet på bredbånd, og trapper ned på andre aktiviteter innen forskning og utvikling.

Mellom 800 til 900 millioner kroner skal kuttes til høsten, og noe av det kundene kommer til å merke ganske raskt er færre produkter.

– Vi kommer til å kutte halvparten av våre produkter, forteller Svendsen til digi.no.

Under produkter faller også tjenester, og Telenor har i dag definert i alt 1200 produkter.

I praksis innebærer dette at Telenor skreller ned sitt sortiment til å gjelde 600 produkter og tjenester.

digi.no har allerede omtalt Telenors kutt av tilbudet på drift av web-hotell som fram til i mai har foregått på to plattformer, Windows og Unix.

Men 4. mai fikk Telenors Unix-kunder denne beskjeden:

Som tidligere varslet har vi besluttet å legge ned driften av web-tjenester på Unix-plattform. I den forbindelse har vi registrert at dere benytter Unix spesifikke programmeringsspråk på deres web-hotell. Vi kan derfor ikke flytte deres web-hotell automatisk over til vår nye Windows-plattform.

– Mye av produktsaneringen vil gjelde tilleggstjenester i forhold til telefoni og prisstrukturer som skal forenkles, forklarer Svendsen.

Fram til 2008 vil Telenor fokusere på den nye forretningsmodellen Build for the future, som vil dreie seg om bredbånd. Alt rundt Telenor er i dag mer eller mindre bygget rundt telefoni.

– Det er på bredbånd dynamikken vil skje framover, og det er her vi vil bygge våre framtidige tjenester, framholder Svendsen.

En av disse tjenestene er tippeligaen. Ifølge Svendsen ønsker flere tusen av Telenors bredbåndskunder å bestille tjenesten som gjør det mulig å se fotballkamper på nett.

Mot SMB-markedet skal Telenor tilby tjenester som kan kommunisere på tvers av mobil og PC.

Svendsen synes det er en spennende tid vi er inne i, men medgir også at den er krevende.

– Vi er inne i en kjempestor industriendring, som vi ønsker å gjennomføre uten alt for store konsekvenser for våre kunder, sier hun.

Svendsen kjenner ikke til at det er satt i gang tiltak for eventuelle nedbemanninger, men innrømmer likevel at det gjenstår 200 millioner kroner av det totale kostnadskuttet som vil bli fryktelig vonde å ta ut fra eksisterende infrastruktur.

– Hvis det spares for mye, er det en fare for at det kan gå utover den operative biten, sier hun.

Blant andre tjenester Telenor har kuttet er drifting av store nett for andre. Dette gjelder også nødnettet. I anbudet har Telenor besluttet å kun levere sambandet, mens EADS skal drifte nettet.

Telenor har også valgt å sette ut hele installasjonsstaben, den såkalte feltstaben, som gjelder alle de som jobber ute i sentralene med feilretting og oppretting med 400 Telenor-ansatte til Relacom outsourcing.

I tillegg er konsulentvirksomheten på rundt 50 konsulenter flyttet til TietoEnator som ble gjennomført for et par måneder siden.

Gjennom den såkalte Ultra-avtalen med Accenture og EDB på henholdsvis outsourcing av programvare og maskinvare forventer Telenor også å redusere store kostnader.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.