Telenor Media har lagt ned GULeHandel

Telenor Media, som nylig byttet navn til Findexa, mener konsumenthandel på Internett ikke er en del av kjernevirksomheten.

Amerikanske Texas Pacific Group kjøpte Telenor Media fra Telenor for 5,8 milliarder kontanter i en hyggelig førjulspresang.

Like innbringende har ikke satsingen på e-handel vært for Telenor Media (som på nyåret har fått et nytt navn i gave av de amerikanske eierne). GULeHandel ble startet like før jul 1999 da dotcom-bølgen var på topp. Det var et kjøpesenter der profesjonelle leverandører kunne tilby sine varer og privatpersoner skulle kunne plukke det de ville ha. Telenor Media tok hånd om distribusjonen og formidlet betaling av varene. Noe av det man trodde skulle gi suksess, var at man ikke benyttet kredittkort, men leverte på døren hvor kundene fikk alle kjøpene på én faktura.

Informasjonssjef Gro Ismar i Findexa bekrefter at kjøpesenteret nå er lagt ned.

- Vi har valgt å legge ned Gulehandel fordi det aldri var endel av kjernevirksomheten vår. Allerede da vi vurderte å børsnotere Telenor Media ved inngangen av 2001, ble det konkludert med at e-handel ikke var av det viktigste vi drev med. Og da markedet stupte, innså vi i fjor høst at det ikke var nok penger i dette, sier hun og avviser alle spekulasjoner om at det var de amerikanske eierne som krevde dette.

- Dette var absolutt ikke et resultat av at vi fikk ny eier. Vi hadde tenkt på dette lenge før Texas Pacific Group kom inn, sier hun.

Et hovedgrunnlag for inntektene fra GULeHandel skulle komme fra det profesjonelle markedet. Telenor tilbød leverandørene å leie seg inn for å presentere sine produkter i det virtuelle kjøpesenteret. Men kjøpesenter-modellen viste seg ikke å fungere i konsumentmarkedet på Internett. Det var rett og slett ikke nok leverandører som ville leie seg inn. Da ble det heller ikke stor nok etterspørsel fra forbrukerne på tjenesten.

Findexa har ingen opplysninger om hvor mye penger de har brukt på satsingen, som altså var på luften i drøyt to år.

Andre aktører, som Posten med sitt butikksenter Escape.no, har tidligere innsett at det ikke er enkelt å overføre tradisjonell butikksenter-tankegang til den elektroniske verden.

Escape ble avviklet og aksjene solgt til E-Line Group som i dag driver storsenteret HomeBox.

Til toppen