RESULTATERFINANS

Telenor melker Norge i alle kanaler

I Norge er Telenor overlegen i alle kanaler: mobil, fasttelefon, ADSL, parabol og kabel-TV.

17. feb. 2004 - 07:20

Til tross for nedbygging av tidligere monopoler og økt konkurranse beholder Telenor kontrollen i alle kanaler på det norske markedet. Telenor er største aktør uansett hvilken kanal man ser på: mobil, fasttelefoni, Internett/ADSL, satellitt-TV og kabel-TV.

digi.no har samlet tallene for markedsandeler og antall kunder i de ulike markedene ved utgangen av 2003. Disse viser at Telenor er klart størst, uansett kanal:

Mobil: Telenor Mobil beholder godt over halvparten av kundene i det norske mobilmarkedet. Med sine 2.360.000 mobilabonnenter har selskapet en markedsandel på 57 prosent. TeliaSonera-eide NetCom er ikke i nærheten av Telenor. NetCom hadde 1.195.000 mobilabonnenter ved utgangen av 2003 , noe som gir en markedsandel på knappe 30 prosent.

Fasttelefoni: Telenor er fortsatt konge innen fasttelefoni. Selskapet har en markedsandel på 69 prosent, målt i antall trafikkminutter. Fasttelefoni-virksomheten genererte en omsetning på 5,18 milliarder kroner til Telenor i 2003. Ingen av de mindre aktørene, deriblant Tele2 Norge, er i nærheten av Telenors markedsandel.

Internett/ADSL: Telenor har 61 prosent av markedet for bredbåndskunder (ADSL). Største konkurrent er NextGenTel som har bygget ut eget ADSL-nettverk uavhengig av Telenor. NextGenTel hadde i juni 2003 en markedsandel på 22,6 prosent på xDSL-tjenester, ifølge selskapets egne tall.

Kabel-TV: Telenor Avidi er største aktør innen kabel-TV-distribusjon med sine 380.000 kunder i Norge ved årsskiftet 2003. Største konkurrent er UPC, som ved utgangen av tredje kvartal hadde drøye 340.000 kunder.

Satellitt/parabol: Telenor-eide Canal Digital er den største distributøren av TV-signaler via satellitt i Norden. Selskapet hadde ved utgangen av 2003 totalt 763.000 kunder i Norden. Største konkurrent, Viasat, hadde kun 439.000 kunder i Norden.

Telenor har gjort det særlig bra innen satellitt/parabol. Fra utgangen av 2002 har Canal Digital økt antall kunder fra 701.000 til 763.000 kunder, mens konkurrenten Viasat har tapt markedsandeler. Informasjonssjef Ingrid Schiefloe i Canal Digital er svært fornøyd med utviklingen.

– Vi er veldig godt fornøyd med resultatene. De er bedre enn vi hadde turt å håpe på. En av forklaringene på veksten er at vi har jobbet hardere med å beholde de eksisterende kundene, sier hun til digi.no.

Telenors store melkeku er imidlertid mobilvirksomheten. Telenor Mobile sto for nesten halvparten av omsetningen i Telenor-konsernet i fjor. Drøye 9,6 milliarder kroner kom fra det norske mobilmarkedet, mens over 12 milliarder kroner ble generert fra Telenors eierandeler i de utenlandske teleselskapene.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra