Nettvirksomheten er ryggraden i Telenor. Sett i forhold til driftsinntektene overgås virksomheten i Telenor Nett bare av det tapsbringende Telenor Bedrift. Nett står for 80 prosent av overskuddet, regnet før skatt. Det er på dette området at en ifølge Telenor-sjef, Tormod Hermansen, vil se den kraftigste konkurransen i åre fremover, noe som blant annet fører til lavere marginer.
Et annet av vekstområdene til Telenor er annonsesalg knyttet til selskapets katalogvirksomhet. Telenor har nesten doblet annonsesalget knyttet til katalogene på to år. Hermansen karakteriserer selskapets angrepsvinkel til dette forretningsområdet som "på hugget".
- Katalogvirksomheten er lønnsom, blant annet fordi vi har fått et visst volum på virksomheten.
Det samme kan ikke sies om avisklippvirksomheten til Telenor, som fører fem kroner ut av kassa for hver krone som kommer inn...
TABELL: Driftsinntekter i Telenor fordelt på produkter. Alle tall i milliarder kroner.
1997 * | 1996 | 1995 | |
Telefoni/ISDN | 11,71 | 10,95 | 10,74 |
Mobil | 3,2 | 2,69 | 2,4 |
Satellitt | 1,08 | 0,88 | 0,77 |
Øvrig nettbasert | 2,4 | 1,97 | 1,56 |
Utstyr | 4,68 | 3,61 | 2,6 |
Annonser | 1,26 | 0,9 | 0,77 |
Annet | 1,19 | 1,18 | 1 |
Sun driftsinnt. | 25,5 | 22,17 | 19,86 |
* ureviderte og foreløpige tall