Stamnettet vil utplasseres i Luftfartsverkets 12 regioner og være dets nervesystem i mange år fremover. Nettet opereres med et ekstremt krav til oppetid, bl.a. fra EuroControl, som er øverste organ for lufttrafikkavvikling i Europa. Telenor har ansvar for service av oppetid på utstyrsleveransen, mens Luftfartsverket selv står for den generelle driften av sitt eget nett.
- Kontrakten er av stor betydning for Luftfartsverkets operative drift og selvfølgelig også for vår videre IT-utbygging, sier teknisk direktør Bjørn Vinge i Luftfartsverket i en pressemelding.
- Satsingen er viktig for Luftfartsverket, både med hensyn til driftssikkerhet og ikke minst for å holde IT-kostnader nede på et forsvarlig nivå, selv om det stilles ekstreme krav både til leveranse og drift, sier Vinge.
- Dette er en strategisk viktig kontrakt for Telenor. Luftfartsverket er en viktig kunde som vi ønsker å utvikle et langvarig forhold til. Stamnettkontrakten er en god start for et videre samarbeid, sier Helge Sæthershagen i Telenor.
Avtalen innebærer leveranse av nettjenester basert på Telenors Nordicomnett, og leveres som Managed Bandwidth Services (MSB).