Telenor Nextel vil doble kundemassen på 18 måneder

Telenor Nextel vil at 50 prosent av landets husstander skal ha Internett-aksess i løpet av neste år og Telenor skal levere en vesentlig del av dette. Om Telenor skal beholde sin markedsandel, må selskapet doble kundemassen på 18 måneder. Dette skal la seg gjøre blant annet ved hjelp av FriSurf, tror Telenor.

- Vi tror Internett-markedet går inn i en ny fase, med større fokus på tjenesteutvikling, sier fungerende toppsjef i Telenor Nextel, Pål Normann Johansen. Han har en klar målsetting om at Telenor skal beholde posisjonen på det norske markedet, og den nye tjenesten FriSurf skal hjelpe selskapet til å beholde markedsandelene.

Ved månedsskiftet juni/juli satt Telenor Nextel med 320.000 enbruker Internett-kunder, som er en vekst på 23 prosent fra de 260.000 kundene selskapet satt med ved årsskiftet.

Telenor har hengt seg opp i at det er dobbelt så mange hjem med datamaskin som det er hjem som har Internett-abonnement. - Brukerne har ikke funnet dagens tilbud interessant, og FriSurf er skreddersydd med dette markedet for øye. En viktig del av FriSurf er at det er en tjeneste som er enkel å bruke, enten via en CD-rom som kan kjøpes, eller via registrering på Internett, sier prosjektansvarlig for FriSurf, Christian Moen.

Telenor har en målsetting om at halvparten av alle norske hjem skal sitte med Internett-aksess i løpet av år 2000.

Informasjonsdirektør i Telenor Nextel, Arne Cartridge, sier til digi.no selve aksessdelen av et Internett-abonnement ikke lenger er like interessant, og nå ligger som en basis i ethvert produkt.

- Dette er noe alle har. Nå er det nye tjenester som gjelder.

Han sier at med FriSurf blir markedet ytterligere differensiert. FriSurf er like fleksibelt som Telenor Internett øvrig, og brukerne blir ikke låst til én startside. En betaler bare for det antall minutter vedkommende er koblet til Internett, og FriSurf-produktet vil lønne seg dersom en er koblet til nettet færre enn 24 minutter hver dag.

Johansen utelukker ikke at flere av selskapets eksisterende Internett-kunder heller vil velge å kjøpe FriSurf.

- Vi vet ikke hvor mange av våre kunder som ville tjene på å endre abonnementsformen, dette er noe markedet selv bestemmer.

Til toppen