IT-NORGE

Telenor og DNB gir opp Valyou

Slutt for betalingsløsningen.

Valyou fra Telenor og DNB var en av etter hvert mange ulike løsninger for kontaktløs NFC-betaling med mobiltelefonen. Det endte med flopp.
Valyou fra Telenor og DNB var en av etter hvert mange ulike løsninger for kontaktløs NFC-betaling med mobiltelefonen. Det endte med flopp. Bilde: Valyou
22. okt. 2015 - 17:04

Telenor og DNB lanserte i november i fjor sin løsning for kontaktløs betaling med mobiltelefonen, kalt Valyou.

Dette kom etter mange år med pilottester. Produktet var på et tidspunkt kjent under navnet Tap2Pay, og samarbeidet partene imellom strekker seg helt tilbake til 2000.

I dag varsler partene at Valyou legges ned. Det er mindre enn ett år etter lanseringen.

«Etter en helhetlig vurdering har Valyous eiere valgt å legge ned driften i selskapet. Bakgrunnen for beslutningen er at man ikke har fått den ønskede veksten i kundeopptak, og at utrullingstakten av nye terminaler i butikkene har vært for lav. Det har heller ikke lykkes å engasjere det nødvendige antallet banker og mobiloperatører i løsningen», heter det i en kunngjøring på nettstedet Valyou.

1 bruker per terminal

– Vi har hatt mellom 2500 og 3000 brukere. Det har vært om lag 3000 terminaler klargjort for Valyou ute i butikk. Det er for lavt, rett og slett, sier informasjonssjef Atle Lessum i Telenor til digi.no.

Betyr nedleggelsen slutten for kontaktløs betaling som produkt fra Telenor?

– Det kan jeg ikke svare på nå. Dette var noe vi ikke kunne fortsette med. Vi synes løsningen fungerte veldig bra. Det gjorde også kundene, men det har bare ikke vært mange nok av dem. Vi fikk heller ikke med flere banker, og da er det vanskelig.

Informasjonssjefen forteller at Telenor og DNB har vært enige om beslutningen.

– Når noe ikke flyr kommer man til beslutningen om enten å legge ned, eller foreta nye investeringer for å ta det neste steget. Her gikk det ikke sånn vi hadde trodd og håpet, sier Lessum.

Beholder troen

Selvom partene nå avvikler Valyou, så betyr ikke det at de har mistet troen på kontaktløs betaling med mobiltelefonen. Tvert imot sier de at de er overbevist om at denne typen løsninger er fremtiden.

– Vi har ikke mistet troen på at dette er fremtidens betalingsløsning. På et tidspunkt kommer folk til å betale med mobilen. Vi får bare innse at vi kanskje har vært for tidlig ute. Kanskje er det for lett å bruke bankkortet, sier Lessum til digi.no.

Valyou har også vært et eget selskap, eid i fellesskap av Telenor og DNB, med ti ansatte.

Dessverre er det ikke lenger jobb for disse etter nedleggelsen. Samtlige vil få sluttpakker, forteller Lessum overfor E24.

Tid og penger

– Telenor og DNB har jobbet med Valyou og utviklet dette produktet i mange år. Hvor mye penger har dere tapt på dette prosjektet?

– Du får ingen sum av meg, men dette har kostet ressurser i tid og penger, det har det.

Android-app trukket tilbake

De få eksisterende brukerne kan benytte Valyou frem til slutten av neste måned. Den 30. november er det over og ut. Allerede i dag har Valyou-appen blir trukket tilbake, slik at den ikke lenger kan lastes ned fra Google Play.

Valyou har vært markedsført som «din mobile lommebok». Løsningen har eksistert som en mobilapp, kun med støtte for Android-plattformen.

Videre har løsningen stilt en del krav til brukerne. Man måtte både være kunde av Telenor, ha SIM-kort som støtter tjenesten, samt være kunde hos en av bankene som støttet Valyou. Det var, som Lessum sier, for få banker som var interessert i dette.

Konsjernsjefene i Telenor og DNB samt direktøren i Sparebank 1-gruppen tester ut Valyou.
Daværende konsernsjef Baksaas i Telenor og direktør Sparebank 1-gruppen sammen med DNB-sjefen under en tidligere utprøving av Valyou. Bilde: DNB

Les også: Derfor tar mobil-lommebok tid

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.