Dekningsdirektør Bjørn Amundsen fra Telenor, administrerende direktør Abraham Foss i Telia og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen signerte avtalen om mobilutbygging i Follotunellen på Oslo S torsdag.
Dekningsdirektør Bjørn Amundsen fra Telenor, administrerende direktør Abraham Foss i Telia og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen signerte avtalen om mobilutbygging i Follotunellen på Oslo S torsdag. (Bilde: Ida Oftebro/Inside Telecom)

Telenor og Telia i spleiselag for tunneldekning

OSLO S (Inside Telecom/digi.no): Når Follobanen åpner i 2021, vil reisen fra Ski til Oslo S ta 11 minutter. Det mer spesielle er at størstedelen av veien består av én sammenhengende tunnel, Norges hittil lengste jernbanetunnel på 20 kilometer.

Nå har Samferdselsdepartementet, sammen med Telenor og Telia, signert en bestilling på oppgradert løsning for mobildekning på Follobanen.

Avtalen er historisk på flere måter. Partene er enige om at det vil bli behov for stor kapasitet gjennom Follotunnelen når stappfulle pendlertog suser gjennom i 2021. Dermed velger man en løsning med fem antennekabler, 4x4 mimo, der fire blir satt av til kommersiell radiokommunikasjon og én til togkommunikasjon.

Historisk spleiselag

Historisk er det også at Telia og Telenor er med på et spleiselag for å få teknologien på plass. De to teleoperatørene betaler 50 millioner hver, mens Samferdselsdepartementet dekker det resterende beløpet på 280 millioner kroner.

– 280 millioner kroner er en liten andel av totalkostnaden for Follobane-prosjektet, men man kunne bygget mye sykkelvei for de samme pengene. Vi mener det er viktig å legge til rette for pendling og produktivitet fra dag én på en så viktig toglinje som Follobanen, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til Inside Telecom (abonnementstjeneste).

Det at nesten hele strekningen går i tunnel, skaper egne utfordringer. Alle parter er tydelige på at det gjelder å unngå nedstengninger for vedlikehold og oppgradering i størst mulig grad. Derfor er det viktig å bygge nok kapasitet.

– Et engangstilfelle

Tanken er at teknologien som velges i Follobanetunnelen skal bli den nye standarden for mobildekning i tunneler. Neste gang blir imidlertid ikke operatørene med på å ta regninga.

Dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor er tydelig på at akkurat dét er et engangstilfelle.

Fire tunnelboremaskiner skal bore mesteparten av Nordens hittil lengste jernbanetunnel. (Arkivfoto)
Fire tunnelboremaskiner skal bore mesteparten av Nordens hittil lengste jernbanetunnel. (Arkivfoto) Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

– Dette er et engangstilfelle. Vi er imidlertid svært glade for signalene fra Samferdselsdepartementet om at det blir utplassert "repeatere" som kommuniserer med vårt utstyr i alle nye tog. Det er ingen hemmelighet at det i dag bare er Flirt-togene som har dette, sier Amundsen.

Ice er ikke med

Telia-sjef Abraham Foss er tydelig på at de 50 millionene Telia har spyttet inn, er en betydelig investering.

– Dette reflekterer vår vilje til å tenke fem-ti år frem i tid og tilrettelegge for 5G. Vi ønsker å legge til rette for gode kundeopplevelser, også utenfor Follobanetunnelen, sier Foss.

Foreløpig er det bare Telenor og Telia som er med på spleiselaget i tunnelen. Dersom Ice eller eventuelle fremtidige operatører vil inn i prosjektet, må disse kjøpe seg inn i Samferdselsdepartementets andel.

I motsetning til i T-banetunnelene i Oslo, der Telenor prosjekterer og bygger infrastrukturen, skal selve utbyggingen i Follobanetunnelen foretas av Bane nor. Mobiloperatørenes oppgave blir å koble nettet til egne basestasjoner.

Artikkelen ble først publisert på bransjenettstedet Inside Telecom

Kommentarer (4)

Kommentarer (4)
Til toppen