TELEKOM

Telenor på bunn i Netflix-ranking

Her er årsaken.

Telenor havner på jumboplass i Netflix sin gjennomgang av bredbåndsleveransene til sine nordiske kunder.
Telenor havner på jumboplass i Netflix sin gjennomgang av bredbåndsleveransene til sine nordiske kunder. Bilde: Per Ervland
18. des. 2012 - 08:27

Mandag kveld presenterte Netflix tall som viste gjennomsnittlig nedlastingshastighet for filmene de serverer sine kunder i det nordiske markedet. Telenor får jumboplass i alle de markedene hvor de er representert.

Tallene gir et bra bilde på faktisk levert hastighet relativt sett mellom de ulike ISP-ene i det norske og nordiske markedet. Det skal tillegges at tallene viser langt lavere trafikk i gjennomsnitt enn hva bredbåndsaktørene kan levere. Årsaken til dette er forskjeller i kundenes Wi-Fi nett, at det er svært mange ulike enheter, med ulik ytelse og kapasitet, som benyttes for å nevne noe.

Langt nede

I Norge havner Telenor på en 10. ende plass. med en gjennomsnittlig hastighet på 1,91 Mbps. UNINETT troner på toppen med 2,42 Mbps (se tabell lengre nede i saken). I Sverige er hastighetsbildet omtrent det samme. ISPen Ownit troner på toppen med 2,63 Mbps mens Telenor også er å finne på 10. plass her med 1,97 Mbps. I Danmark er Telenor også på en tiendeplass med en hastighet på 1,87.

Telenor er bare slått av tilbydere av mobilt bredbånd i den store bredbåndsgjennomgangen til Netflix.
Telenor er bare slått av tilbydere av mobilt bredbånd i den store bredbåndsgjennomgangen til Netflix.

De eneste som havner bak Telenor i den nordiske rankingen er bredbånd levert til mobilen. I en kommentar til Dagens Næringslivs papirutgave sier Anders Krokan i Telenor at de vanskelig kan kommentere tallene så lenge de ikke vet hva som ligger til grunn for beregningene. Hele listen over de nordiske markedene finner du på Netflix sin blogg.

– Fortjener bedre

– Vi forholder oss til den informasjonen vi har fått skriftlig fra Netflix, nemlig at de er meget fornøyd med kvaliteten i Telenors nett, sier Krokan til DN.

– Vi synes norske kunder burde kunne forvente at Telenor leverer en bedre tjeneste, sier Netflix sin kommunikasjonsdirektør Joris Evers til den samme avisen.

Men årsaken til at Telenor leverer relativt svake tall på Netflix sin undersøkelse ligger mest sannsynlig i hvordan de har bygget opp arkitekturen på sitt nett. Både Netflix og Telenor har ifølge DagensIT bygget opp en dedikert infrastruktur for å levere best mulig filmopplevelse til sine kunder. Netflix har gitt alle bredbåndsaktørene i det norske markedet anledning til å koble seg opp til sitt CDN-nett (content delivery network) uten noen kostnad, men forklarte tidligere i år at dette har Telenor ikke vært interessert i.

– I motsetning til de andre ledende bredbåndsleverandørene i Norden har Telenor takket nei til dette. I stedet ønsker de at vi skal betale for å plassere vår tjeneste i deres CDN-nett, noe som i praksis betyr at de ønsker å ta betalt både fra kundene sine og fra oss for å tilby én tjeneste, skrev kommunikasjonsdirektør Joris Evers i Netflix i en e-post til DN.no.

Telenor avviste til avisen at det dreide seg om penger, men kvalitet.

– Videostrømming er en så kapasitetskrevende tjeneste at vi må sørge for at bruken ikke går ut over andre tjenester. Vi kan ikke gi garantier for kvalitet om vi ikke også kontrollerer nettet, opplyste sjef for Telenor Norge, Berit Svendsen til dn.no.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.