Telenor registrerer enorm økning i politisvindel

I forrige uke fanget Telenors svindelfiltre i mobilnettet opp over 1,1 millioner uønskede samtaler. I løpet av en vanlig uke ligger antallet på rundt 400.000. 

15. nov. 2023 - 15:15

– Vi opplever nå en veldig stor svindelbølge, sier senior sikkerhetsrådgiver Thorbjørn Busch i Telenor Norge i en pressemelding.

Han knytter økningen i antallet uønskede samtaler til en økning i tilfeller av politisvindel.

De siste ukene har sikkerhetsavdelingen i Telenor fått inn en mengde henvendelser fra kunder som er blitt forsøkt svindlet av noen som utgir seg for å være politiet.

I noen av samtalene blir kundene møtt av en automatisk stemme som på engelsk forteller at de er under etterforskning. I andre tilfeller kan en person på flytende norsk opplyse om at kunden er blitt svindlet, og at det haster med å få stoppet dette.

I de fleste tilfellene prøver svindlerne å skremme den de ringer til å oppgi personlig informasjon – da ofte BankID.

– Politiet vil aldri, aldri, aldri spørre deg om din BankID. Dette er det utrolig viktig at folk forstår og husker på, sier politiinspektør og næringslivskontakt i Oslo politidistrikt, Christina Rooth, i pressemeldingen.

 

Bærum sykehus er et av mange sykehus som ble rammet av feilen.
Les også:

Journalkollaps var menneskelig feil

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra