BEDRIFTSTEKNOLOGI

Telenor setter ikke ned prisen på Opplysningen

I forbindelse med dagens frislipp av Opplysningstjenester, regner Telenor med hard konkurranse. Men prisen på det nye nummeret, den blir den samme.

15. feb. 2002 - 11:45
TelenorSteinar Ostermanndigi.no.







- Vi driver med overskudd, men det er slett ingen melkeku for oss, hevder han og sier at det slett ikke er aktuelt å kutte tjenesten helt hvis konkurransen skulle bli for tøff.


Post- og teletilsynet har inndratt numrene 180 og 181 i forkant av frislippet, og Telenor er blant mange som har fått konsesjon på nye opplysningsnumre. Denne uken har de kjørt knallhardt på en mediekampanje for å dunke det nye innnenlandsnumret, 1881, inn i hodet på Ola og Kari Nordmann. Utenlandsopplysningen til Telenor har fått nummeret 1882.

Her kan du lese mer om kampanjen: Sau ga telefonstorm i VG-huset

Ifølge Telenors egne undersøkelser har 93 prosent av befolkningen kjent til nummeret til Opplysningen. Og 180 vil fortsatt være tilgjengelig for alle nordmenn fram til 1. mai.


- Vårt mål er på sikt å etablere 1881 som et like sterkt produktnavn som 180 har vært, sier Erling Christoffersensom er salgs- og markedsdirektør i Telenor Teleservice.

- Telenor har tro på at en fortsatt økning i totaltrafikken for opplysningstjenester i Norge. Det henger sammen med at totalmarkedet for slike tjenester er økende. Vi har allerede sett en betydelig økning i markedet for elektroniske opplysningstjenester, og spesielt for opplysningen via SMS, sier Christoffersen videre i en pressemelding.

Overfor digi.no innrømmer han at skulle totalmarkedet ikke øke, er sjansen stor, slik som Steinar Ostermann også sier, for at de vil tape markedsandeler.

Ostermann vil ikke si noe prosentandelen mellom bruk av manuelle tjenester og elektroniske tjenester på Telenor-opplysningen, utover at bruken av e-tjenestene er økende. I dag er det 750 kundebehandlere som jobber for Telenor med tilgang til en database med over seks millioner oppføringer.

Jo flere kunder som gjør disse søkene direkte, desto færre ansatte blir det behov for hos Telenor til å drive opplysningstjenester.

Før frislippet har Telenor da også lagt ned to av de tolv avdelingene som har drevet manuell opplysningstjeneste. Avdelingene på Kongsberg og i Askim hadde til sammen 120 årsverk, og nedleggelsene har skapt bråk blant de fagorganiserte i Telenor.

Les saken fra januar 2002: Telenor kutter 420 årsverk


Men noen prisjustering i et konkurranseutsatt marked vil selskapet ikke høre snakk om.

En gjennomsnittlig samtale på 1881 koster mellom fem og seks kroner. Telenors priser har ikke vært justert på tre år.

- Vi har ikke foretatt noen prisjustering i forbindelse med skifte av numrene, opplyser Ostermann.

- Prisene i Norge er 20-30 prosent lavere enn i Sverige og der har det vært konkurranse i flere år, sier Christoffersen til digi.no.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.