BEDRIFTSTEKNOLOGI

Telenor sjekker om du er kunde

I et brev til Post- og teletilsynet innrømmer Telenor at de vet hvem som bytter til annen teleleverandør og kontakter disse kundene. Tele2 og Enitel har ikke samme mulighet.

24. apr. 2001 - 05:00
Post- og teletilsynet

Denne oversikten bruker selskapet aktivt i kampen mot sine konkurrenter, mener Post og -teletilsynet. Her er anklagene:

"Tilsynet har blant annet fått indikasjoner på at kundebehandlere i markedsavdelingen til Telenor, som ledd i en "winback"-kampanje, har benyttet opplysninger om hvilken operatør kunder har valgt, trafikkvolum og ringemønster hos forvalgsoperatør og lignende."

Siden dette ikke er først brev, har det ellers forsiktige tilsynet mistet tålmodigheten. Hvis ikke bruken av forhåndsvalg-informasjon opphører umiddelbart, trur Post- og teletilsynet med bøter. Her kan du lese hele brevet:

Telenor fikk seks dager på å svare PT, men svarte først 4. april, 12 arbeidsdager senere. Telenor ber om at deres svar skal være hemmelig, men digitoday.no har fått en nesten komplett kopi.

I brevet bedyrer Telenor at de ikke analyserer hvordan du bruker konkurrentenes nettverk. Men selskapet forteller i sitt svar at markedsavdelingen i Telecom Solutions en gang i måneden analyserer innenrikstrafikken til sine kunder. Dette er så og si alle i Norge, for du må ha et Telenor-abonnement for leie av kabelen til huset ditt.

Analysene gjøres for å vise hvilke kunder som er fast forvalgskunder (bruker en konkurrenter) og som kan kontaktes for å søke å få kundene til å velge Telenor som leverandør i stedet, skriver Telenor i sitt brev.

I klartekst betyr dette at Telenor sjekker hvem av deres abonenter som ikke generer tellerskritt. Disse må være kunder hos en konkurrent og blir kontaktet av Telenors kundeavdeling som har har full informasjon om hvem du er, blant annet ditt private telefonnummer.

Telenor har med andre ord lister over konkurrentes kunder, men det har ikke konkurrentene over Telenors kunder. Når selskaper som Tele2 og Enitel skal skaffe seg nye kunder, stiller de på bar bakke og må ringe i blinde etter for eksempel telefonkatalogen.

Telenor innrømmer også i sitt brev til PT at ansatte på deres generelle kundeservice (telefonnummer 05000) på kan slå opp om du hvilken konkurrent du bruker, men at de ikke har lov til dette med mindre samtalen dreier om fast forvalg. Da vil kundebehandler kunne spørre om hvilken konkurrent kunden bruker og forsøke å vinne tilbake kunden.

- Vi arbeider med å behandle brevet, forteller Randi Punsvik i PT til digitoday.no.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra