TELEKOM

Telenor somler med å stoppe sjokkregninger

- Vi er forskrekket, sier Post- og teletilsynet, som varsler straff.

6. juli 2010 - 10:13

Telenor har som eneste norske mobiloperatør ikke klart å rette seg etter nye EU-regler, som skal hindre at kunder blir flådd av skyhøye regninger etter mobilbruk i utlandet.

Innen 1. juli pliktet alle teleselskapene å innføre et såkalt sikkerhetsnett, der brukeren varsles med SMS dersom datatrafikken runder 500 kroner.

Kunden må deretter selv foreta et aktivt valg om høyere beløpsgrense for å fortsette bruken.

Hvert år har mange nordmenn opplevd sjokkregninger på flere titalls tusen etter svindyr mobilbruk i utlandet. De nye EU-reglene skal sette en stopper for dette.

Post- og teletilsynet (PT) mener det er hårreisende at Telenor ikke har klart å få på plass dette systemet for sine kunder ennå.

Det holder heller ikke at Telenor i et informasjonsskriv skriver at varsling og sperring er en tjeneste som må bestilles. EU har nemlig fastslått at brukeren skal være automatisk beskyttet. Det skal ikke være nødvendig å bestille tjenesten.

- Vi er forskrekket over at Telenor, som en betydelig norsk og europeisk mobilleverandør, ikke har denne tjenesten i orden. Vi kan ikke akseptere at selskapet ber kundene selv ta skritt for å beskytte seg mot høye regninger, når dette er noe Telenor har ansvar for, sier PT-direktør Willy Jensen i en pressemelding.

Varsler straff

Tilsynet varsler nå straffereaksjoner for somlingen.

Telenor blir ilagt tvangsmulkt på 20.000 kroner hver dag fra 1. august, dersom de ikke innfører sperretjenesten innen den tid.

- Jobber med saken

Selskapet skylder på teknikken når digi.no spør hvorfor de ikke klarer å innrette seg regelverket.

- Vi har rett og slett ikke klart å få den tekniske løsningen på plass for alle våre 2,7 millioner kunder innen fristen, selv om vi har jobbet med dette en god stund, sier informasjonssjef Per Arild Meling i Telenor.

Meling sier de jobber med å få på plass en løsning som tilfredsstiller både de reisende i utlandet, samt kravene fra Post- og teletilsynet.

- Dette tar vi sikte på å ha klart i hvert fall innen 1. august, sier informasjonssjefen.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.