Ved hjelp av enkel programvare kan svindlere kamuflere seg bak et hvilket som helst norsk telefonnummer, og stadig flere blir rammet av såkalt «Olga-svindel».
Svindelen har fått navnet Olga fordi den retter seg mot eldre. Svindlerne ringer opp kundene, sier de er fra banken deres og forsøker å hente ut koder, passord og sensitive opplysninger,
– Svindlerne ringer systematisk til kvinner med navn som Olga, Kari, Sigrid, Gerd og Ragnhild for å lure dem til å gi fra seg personsensitive opplysninger og bank-ID. Disse navnene er gjerne vanlige for eldre generasjoner kvinner, og de er lette å finne fram til i nummeropplysningen, sier sikkerhetsdirektør Hanne Tangen Nilsen i Telenor Norge.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1137,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Telenor blokkerer daglig over 200.000 anrop, altså over 70 millioner anrop årlig.
– Utfordringen er at svindlerne bytter telefonnummer hele tiden, slik at sperringene blir mindre effektive, sier Tangen Nilsen.
SpareBank 1 har den siste måneden registrert 17 svindeltilfeller blant sine eldre, kvinnelige kunder. Snittbeløpet er på 200.000 kroner.
Det aller viktigste rådet er å aldri oppgi personlige passord, PIN-koder eller annen BankID-informasjon, uansett hvem det er som spør. Banken vil aldri be om slikt, verken på telefon eller epost.
(©NTB)