Telenor stopper 200.000 telefonsvindelforsøk daglig

Til tross for at Telenor blokkerer rundt 200.000 forsøk på telefonsvindel hver dag, er det noen som slipper gjennom. Såkalt «Olga-svindel» brer om seg.

Såkalt «Olga-svindel», der eldre kvinner blir svindlet via telefon, brer om seg. Daglig blokkerer Telenor over 200.000 slike forsøk.
Såkalt «Olga-svindel», der eldre kvinner blir svindlet via telefon, brer om seg. Daglig blokkerer Telenor over 200.000 slike forsøk. (Illustrasjonsfoto: Berit Roald / SCANPIX)

Til tross for at Telenor blokkerer rundt 200.000 forsøk på telefonsvindel hver dag, er det noen som slipper gjennom. Såkalt «Olga-svindel» brer om seg.

Ved hjelp av enkel programvare kan svindlere kamuflere seg bak et hvilket som helst norsk telefonnummer, og stadig flere blir rammet av såkalt «Olga-svindel».

Svindelen har fått navnet Olga fordi den retter seg mot eldre. Svindlerne ringer opp kundene, sier de er fra banken deres og forsøker å hente ut koder, passord og sensitive opplysninger,

– Svindlerne ringer systematisk til kvinner med navn som Olga, Kari, Sigrid, Gerd og Ragnhild for å lure dem til å gi fra seg personsensitive opplysninger og bank-ID. Disse navnene er gjerne vanlige for eldre generasjoner kvinner, og de er lette å finne fram til i nummeropplysningen, sier sikkerhetsdirektør Hanne Tangen Nilsen i Telenor Norge.

Telenor blokkerer daglig over 200.000 anrop, altså over 70 millioner anrop årlig.

– Utfordringen er at svindlerne bytter telefonnummer hele tiden, slik at sperringene blir mindre effektive, sier Tangen Nilsen.

SpareBank 1 har den siste måneden registrert 17 svindeltilfeller blant sine eldre, kvinnelige kunder. Snittbeløpet er på 200.000 kroner.

Det aller viktigste rådet er å aldri oppgi personlige passord, PIN-koder eller annen BankID-informasjon, uansett hvem det er som spør. Banken vil aldri be om slikt, verken på telefon eller epost.

(©NTB)

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)
Til toppen