Les mer om utviklingen av den norske mobilpenetrasjonen:
62 av 100 nordmenn har mobil
Mobilpenetrasjonen passerer 59 prosent
Flere enn annenhver nordmann har mobiltelefon
Myhre mener den lavere kundeveksten ikke er dramatisk. - De siste to årene har vi opplevd en eksplosjon i bruken av mobiltelefon. Vi kunne ikke forvente at denne økningen skulle fortsette i samme takt. Vi venter fortsatt å få flere kunder, men at denne økningen nå flater noe ut er helt naturlig, sier den ferske mobildirektøren som overtok etter Stig Herbern 1. mars.
- Det mobilselskapet som tar vare på kundene sine, blir framtidens vinner. Derfor skal vi fortsette å konkurrere på pris, samtidig som vi skal arbeide hardt for at våre kunder skal være fornøyde med den servicen og informasjonen de får. Ikke minst skal vi utvikle våre tilbud og tjenester slik at de blir enda bedre enn i dag, sier Myhre som regner med sterk vekst innenfor datakommunikasjon, spesielt innenfor WAP-baserte innholdsløsninger.
Blant Telenors nye konkurrenter er Sense, som kjøper mobilkapasitet nettopp hos Telenor Mobil. Selskapets introduksjonstilbud på 10.000 mobilabonnement er utsolgt. I tillegg har et titalls andre teleselskap varslet at de kommer med egne mobiltjenester som alle skal lanseres i år, basert på kjøp av mobilkapasitet fra Telenor Mobil og konkurrenten NetCom.
Mobilpenetrasjon Norge per 31.03.00 (beregninger gjort av digi.no)
Mobilnett | 31.12.99 | 31.03.00 | Endring | |
Telenor: GSM | 1.783.432 | 1.865.030 | 81.598 | |
NetCom: GSM | 745.089 | 753.760 | 8.671 | |
Sense | 10.000** | 10.000** | ||
NMT 450/900* | 216.272 | 195.127 | (21145) | |
Sum: | 2.732.304 | 2.823.917 | 79124 | |
Befolkning***: | 4.478.500 | 4.478.500 | ||
Penetrasjon: | 62% | 63% |