Telenor tar nytt steg inn i stua

Telenor lanserer en ny digital plattform for overføring av kringkasting og multimedia med åpen standard som gjør det mulig for paraboleiere i motta flere kanaler uten å bytte utstyr. Samtidig befester Telenor seg som en av de store distributører av kringkasting i Europa.

Teknologien betyr at TV-seerne får enklere tilgang til programmer. Telenor distribuerer i dag via satellitt rundt 30 analoge TV-kanaler, men vil etter lanseringen av programtilbudet til Canal Digital distribuere 70 digitale kanaler i tillegg. Satsingen er et viktig steg for Telenor som har ambisjoner om å bli en av de tre største innen satellittdistribuert kringkasting i Europa.

- Målet er å få en markedsandel på 25 prosent i Sentral- og Øst-Europa, sa administrerende direktør i Telenor Satellite Services, Knut Reed, på presentasjonen som ble holdt under Lyd- og Bildemessen på Sjølyst i Oslo.

I dag benytter TV-seerne flere ulike analoge kort for de ulike programtilbyderne. Telenor forsøker med sin åpne standard å forenkle tilgangen.

- Canal Digital er de første som markedsfører TV-programmer i digitalt format på denne platformen, sier Reed.

Foreløpig er tjenestene EPG (elektrinisk programguide) og NVOD (Near Video on demand) klare, og i løpet av høsten kommer også PPV (pay per view). Ved hjelp av EPG kan brukeren velge seg fram på TV-menyen, NVOD er et bestillingssystem for filmer, og PPV gjør at en betaler for de programmene en ser.

Telenor jobber med flere tjenester for parabolkundene sine, og da i første rekke banktjenester, Internett via satellitt og nedlasting av data via satellitt direkte til datamaskinen.

Til toppen