Les også
-
NextGenTel lanserer film over ADSL-linjer
Rogaland får drømme-bredbånd
Lei Hollywood-filmer på nett for kr. 9,-
Video over ADSL kommer, men er krevende
Video-on-demand har i mange år vært sett på som bredbåndsbransjens mål. Her har telebransjen en betaltjeneste som folk er vant til å betale for. Planen til selskaper som Bredbåndsfabrikken var å selge både linjer og tjenester som video. For det er særlig video som utnytter nettopp det brede båndet på de nye linjene.
Telenor arbeidet selv med et video-on-demand-tjenesten på midten av 90-tallet, men teknologien skrinla etter hvert dette. Nå forteller Telenor at selskapet ikke tror på video-on-demand.
- Vi har ingen planer om å lansere noen video-on-demand-tjeneste i år, forteller Atle Lessum, informasjonssjef i Telenor Plus til digi.no.
- Vi tror ikke det er noen stor interesse i markedet for dette, sier Lessum.
Telenor har likevel satset på video gjennom bredbåndsportalen iCanal.
Lessum utelukker ikke en lansering i fremtiden, men Telenor lar heller NextGenTel være først. Dette er kanskje ikke helt overraskende fra Telenors side - selskapet kan være trygge på at man har langt flere kunder og kan kaste seg på dersom det blir noen suksess.
- Vi vet ikke om den tekniske kvaliteten er bra nok, sier Lessum til digi.no.
Spørmålet er hvor lang tid det tar og hvor mye Telenor må investere i sine baksystemer for å kunne levere video.