Telenor har vært trege med å lansere et IP-telefoni-tilbud og nå vil det ta enda mer tid. Selskapet har tidligere lovet å lansere et tilbud til privatmarkedet før nyttår, men nå utsettes dette.
- Telenor vil ikke lansere før i mars, forteller direktør for privatmarkedet, Berit Kjøll, til Dagens Næringsliv.
Kjøll forteller at Telenor vil sikre seg enda bedre at kvaliteten blir god nok.
I tillegg forteller Kjøll at Telenor først nå har bestemt seg for å la kunder som bytter til IP-telefoni beholde sitt gamle nummer. Dette har ført til ekstra arbeid og bidrar til utsettelsen.
Dette er oppsiktvekkende, for konkurrenter som IP-telefonipioneeren Telio har hele tiden tilbudt kunder å beholde sine gamle nummer når de flytter over.
Telio var tidligere i år gjennom en konflikt med Telenor fordi man mente Telenor trenerte overflyttingen av kunders gamle telefonnummer til Telio.
Telenors informasjonsjef for privatmarkedet, Atle Lessum, forklarer utsettelsen mer detaljert.
- Vi planla i utgangspunktet en egen nummerserie for IP-telefoner, for mange av løsningene gir litt lavere teknisk kvalitetet. Med en egen nummerserie få kundene få en forklaring, du ville se at du ringte til en IP-telefon, forklarer Lessum. Men disse planene forkastet vi fordi vi ser ulempen med å bytte telefonnummer.