BEDRIFTSTEKNOLOGI

Telenor velger 1881

Det er ikke åpningen av Meråkerbanen Telenor tenker på når du sier 1881. Derimot selskapets nye nummer for opplysning av telefonnummer.

Frode Eriksen
17. des. 2001 - 15:08
Telenor

Telenor TeleserviceErling Christoffersen

Post- og teletilsynet foretok mandag trekning blant i alt seks ulike selskap som hadde søkt om ulike nummer for drift av nummeropplysningsvirksomhet.


Ifølge Telenor kjenner 93 prosent av befolkningen til 180 og klarer å sette det i forbindelse med Telenors nummeropplysningsvirksomhet. Derfor har da også Telenor tidligere argumentert for å beholde nummeret, blant annet ved å henvise til at mange ringer 180 fremfor nødnumrene 110, 112 og 113.

Nå er det imidlertid slutt, og Telenor må stille på lik linje som alle andre som vil opplyse om telefonnummer.

Telenor tar sikte på å bruke både 1881 og 180 om hverandre fra 15. februar og fram til mai da 180 skal avvikles. Når det gjelder utenlandsopplysningen på 181 har Telenor ennå ikke bestemt seg for om en skal bruke numrene 1855 eller 1877.

- Opplysningen har alltid konkurrert mot kataloger og digitale tjenester. Nå kan vi endelig få vist at vi leverer en konkurransedyktig manuell tjeneste til en bra pris. Vi tror det skal bli vanskelig for konkurrentene å komme opp med et bedre produkt, mener Christoffersen.

Opplysningen er lokalisert på 12 steder i Norge. De rundt 900 kundebehandlerne besvarer nesten 67 millioner samtaler i året. Over 90 prosent av de ansatte på Opplysningen er kvinner. En typisk samtale varer mellom 30 og 40 sekunder og koster 5-6 kroner. Det er Telenor Teleservice som driver opplysningsvirksomheten.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.