Telenor vil eksportere mobilportal til Asia

Asiatiske land som Taiwan, Singapore og Hong Kong står på Telenors liste over nasjoner der selskapet vil lansere sin mobilportal "djuice". Men Telenor vil også kjøpe seg inn i flere mobilselskap.

Det sier Telenors radioansvarlige i Asia, Sigve Brekke i et intervju med Dow Jones Newswires. Brekke har nylig overtatt jobben som Knut Reed startet i 1998 og jobber nå med Telenors ekspansjonsplaner i Asia med utgangspunkt i Telenors regionkontor i Singapore.

I første rekke dreier satsingen seg om mobiltjenester og da først og fremst mobilportalen "djuice", som i Asia først skal ut i Thailand neste år, før Malaysia og andre nasjoner står for tur.

Dette skjer parallelt med Telenors globale markedsføringskampanje av "djuice" i hovedsak knyttet til at selskapet er hovedsponsor til Knut Frostads båt i Whitbread-seilasen som starter neste år. Dette alene koster 65 millioner kroner i PR-penger, men selskapet håper til gjengjeld på solid medieeksponering.

Nå leter Telenor etter en lokal partner som en del av selskapets planer for å lansere mobilorienterte tjenester. Fra før eier selskapet aksjer i mobilselskap i Thailand og Malaysia, henholdsvis 33 prosent i malayiske Digi.Com BHD og 25 prosent i thailandske United Communication Industry PCLt.

Ifølge Brekke er Telenor nå i samtaler med eksisterende mobilselskap både i Indonesia og i Fillippinene med tanke på ekspansjon.

- Vi ser at det akkurat nå åpner seg flere muligheter i land med lav mobilpenetrasjon og liten konkurranse. Men i de prosjektene der Telenor skal være med vil selskapet ha minst 20 prosents eierandel, sier han.

Telenor har bestemt seg for bare å unngå to land i Asia; Japan og Sør-Korea. Der er mobilpenetrasjonen for høy, og konkurransen allerede alt for hard.

Til toppen