Telenors opprydding drøyer

I hele 14 måneder har Telenor arbeidet med å rydde opp i sin IT-drift. Markedet spekulerer i at Jon Fredrik Baksaas vil gi en superkontrakt til EDB.

24. september i fjor kom en nyhet som nok overrasket mange IT-folk. Telenor fortalte at selskapet hadde gjennomført en intern opptelling og funnet ut at selskapet hadde hele 4500 servere rundt omkring i konsernet. Opptellingen ble gjort som en del av selskapets omfattende spareprogram Delta 4.

Etter at dotcom-bølgen brakk over i mars 2000 reagerte Telenor sent, men i september 2001 strammet selskapet brått til.

Etter hvert har selskapet gjennomført en rekke nedbemmaninger for å effektivisere driften. Selskapet arbeider også med å selge enkelte virksomheter, deriblant satellitt-divisjonen. Men her i Norge gjenstår det en viktig bit; den interne IT-driften og de 4500 serverne.

Nå har det gått nesten 14 måneder siden Telenor fortalte at de skulle rydde opp og redusere antallet dramatisk. En utålmodig IT-bransje venter med spenning på muligheten for nye store kontrakter. De store server-leverandørene håper Telenor skal handle stort og driftsselskapene håper på tidenes outsourcingsavtale.

    Les også:

En del av de 4500 serverne er Unix-systemer som driver selve linjenettet og kundesystemene i Telenor. Disse er i dag spredd ut over en lang rekke driftssentraler over hele landet og mye er driftet av EDB Business Partner. Trolig ønsker Telenor å redusere antallet sentraler.

Men den største jobben er oppryddingen i kontorstøttesystemene. For så langt har Telenor - og de fleste andre - kjøpt inn store antall mindre Intel/Windows-servere for å gi sine ansatte fillagring, skrivertilgang, e-post og andre basistjenester.

- Alle disse små serverne gir høye kostnader i form at både driftsrom, strøm, vedlikehold/administrasjon og ikke minst nettverket som kobler dem sammen, sa pressetalsmann Dag Melgaard i Telenor til digi.no i september i fjor.

I dag er Melgaard fremdeles knapp med kommentarene om dette. Tidligere har Telenor-representanter benektet at selskapet vurderer å sette ut driften, noe som kanskje er et betent tema internt i Telenor. Dette bekrefter nå Melgaard er en mulighet, men så mye mer vil han heller ikke si.

- Vi jobber med saken, vi tar den tiden vi trenger, det er ikke tatt noen beslutninger. Vi har alle muligheter, inkludert outsourcing, sier han.

På spørsmål fra digi.no om hva som fører til at planleggingen tar så lang tid, sier Melgaard at det ikke er noe spesielt.

- Det er et svært omfattende prosjekt som berører mye av det vi gjør. Vi ønsker ikke å sette noen dato for når vi skal legge frem planene, sier Melgaard.

En høytstående kilde i bransjen legger imidlertid ikke skjul på at spekulasjonene går i markedet.

- Årsaken til at dette tar tid er at planleggingen involverer EDB Business Partner. Det naturlige hadde vært at Telenor satte ut den interne driften til EDB Business Partner, som de jo eier deler av. Dette hadde økt verdien av EDB, som Telenor kanskje ønsker å selge seg ut av, sier kilden som ønsker å være anonym.

EDB er dessuten et naturlig valg - selskapet har spesialisert seg både på drift av tunge driftssystemer og kontorsystemer for store kunder, særlig innen bank og finans.

Til toppen