Innholdsleverandørene på Internett og mobil har lenge klaget over at teleselskapene utnytter sin posisjon og mesteparten av inntektene. I Norge har aktørene organisert i gjennom den såkalte Innholdsnett-alliansen som presser på. Spesielt har det vært klaget på at teleselskapene ikke har villet gi noe på SMS-området.
Men foreløpig har det ikke gitt så store resultater.
Innholdsnett-alliansen snudde i siste liten
Norske nettaviser og Telenor sammen om mobilinntekter
Norske nettaviser velger felles betalsystem
Telias mobilsjef, Kenneth Karlberg, forteller at Telia ser seg tjent med høyere bruk av mobiltjenester og derfor ønsker å senke prisene. Selskapet håper med andre ord på reduserte priser.
- Telia startet med SMS-tjenester mye senere enn operatørene i Norge og har vært veldig passive i dette markedet, noe de forsøker å rette opp nå. Her i Norge tar Telenor og Netcom litt mindre, rundt 35 prosent i snitt, forteller en sentral aktør i Innholdsnett-alliansen og forretningsutvikler i Aftenposten Multimedia, Bent Nordbø til digi.no.