Telia åpner for billigere SMS-tjenester

Innholdsleverandører som produserer SMS-meldinger og andre mobile tjenester, presser Telenor og Telia på delingen av inntekter. Nå har Telia-sjef Marianne Nivert gitt seg.

Innholdsleverandørene på Internett og mobil har lenge klaget over at teleselskapene utnytter sin posisjon og mesteparten av inntektene. I Norge har aktørene organisert i gjennom den såkalte Innholdsnett-alliansen som presser på. Spesielt har det vært klaget på at teleselskapene ikke har villet gi noe på SMS-området.

Men foreløpig har det ikke gitt så store resultater. Men i Sverige har nå Telia-sjef Marianne Nivert gitt seg. Telia vil nå redusere sin del inntektene fra 50 til 20 prosent, skriver svenske medier. Om dette vil komme kundene til gode i form av lavere priser eller om leverandørene vil beholde inntektene, gjenstår å se.


Telias mobilsjef, Kenneth Karlberg, forteller at Telia ser seg tjent med høyere bruk av mobiltjenester og derfor ønsker å senke prisene. Selskapet håper med andre ord på reduserte priser.

- Telia startet med SMS-tjenester mye senere enn operatørene i Norge og har vært veldig passive i dette markedet, noe de forsøker å rette opp nå. Her i Norge tar Telenor og Netcom litt mindre, rundt 35 prosent i snitt, forteller en sentral aktør i Innholdsnett-alliansen og forretningsutvikler i Aftenposten Multimedia, Bent Nordbø til digi.no.

Til toppen