Det spesielle med dette er ifølge Bjørn Norrbom, sjef for Telia Light, at annonsørene gjennom reklametelefonen når sine målgrupper, og den som ringer blir avbrutt av reklame som i hvert fall er av en viss interesse. De som er interessert i biler får høre bilreklame, og de som ikke har barn slipper bleie-reklame.
Målgruppene defineres etter opplysninger som kunden selv har oppgitt og skrevet under på. Prøveprosjektet omfatter 3500 personer i ulike aldersgrupper, i Stockholm, Uppsala og Örebro.
Telia skriver i en pressemelding at reklametelefoni har et stort utviklingspotensial. Gjennom muligheten til å sende målrettet informasjon til grupper med like interesser, kan man i fremtiden tenke seg at det finnes annonsører som vil betale for å sende ut reklame til spesielle målgrupper, for eksempel medlemmer av ulike foreninger.
Bjørn Norrbom sier til digi.no at Telia Norge også overveier et slikt prøveprosjekt, men de har ikke bestemt seg ennå.
Telia vil teste markedet i Sverige først, og resultatet avgjør selskapets videre satsing på prosjektet. Hvis det går bra, og mange annonsører er interessert, vil Telia satse med bred front. Det innebærer også Telia Norge. Prøveprosjektet er forventet å pågå i tre måneder.