Telia har fått hard kritikk for sikkerheten etter innbruddet, som resulterte i at 20.000 passord måtte byttes. Blant kritikerne er den svenske Datainspeksjonen.
- Vi har gjenomført alle nødvendige tiltak for å hindre at liknende hendelser skal skje igjen. Vi gjennomfører også et program for å skjerpe sikkerheten, sier sikkerhetssjef i Telia bedriftskommunikasjon, Tomas Holst, til Ny Teknik.
Telia holder kundene skadeløse som en følge av saken, noe som betyr at passordbyttet ikke betales av kundene, i hvert fall ikke direkte.
Sjefen for Telias kunderelasjoner, Ralf Arnestig, har tidligere overfor digi.no anslått at selskapets kostnader etter innbruddet kommer opp i millioner av kroner.
Telia skjerper sikkerheten blant annet som en følge av kritikk fra Datainspektionen som har funnet store svakheter i Telia Internett. I en utredning fra inspeksjonen heter det at innbruddet skjedde fordi Telia brukte kundenes konto i et testnett som var for dårlig beskyttet. I tillegg til brukernavn fant innbryddstyven passordene til kontoene på samme sted.