Det er kundene som er vinnerne, sier dekningssjef Tommy Johansen i Telia.
Det er kundene som er vinnerne, sier dekningssjef Tommy Johansen i Telia. (Bilde: Kurt Lekanger)

Telia slår tilbake mot Telenor: – Hvilket forsprang snakker de om?

Telenor har koblet opp sin basestasjon nummer 5.000 med 4G-samband i Norge. De lover at utrullingen fortsetter og varsler at de skal oppgradere til sammen 7.500 av selskapets rundt 10.000 basestasjoner.

Samtidig har Telenors dekningsdirektør Bjørn Amundsen kommet med en innrømmelse av at de likte dårlig at de i fjor var havnet i bakleksa, med en dekning bak konkurrenten. Siden har de tråkket på gasspedalen med oppgradering av mobilnettet, og hevder at de nå har skaffet seg et solid forsprang.

Telia synes det morsomt hvis de har vekket propellen på Fornebu med sin utbygging, men avfeier konkurrentens påstand om forsprang.

– Hvilket forsprang?

– Det er drøyt seks måneder siden vi vant den største 4G-testen i Norge noensinne, utført av Tek.no. Vi vant ikke på raskeste nett, men best dekning. Ingen må tro at vi stoppet å bygge dekning fra dagen vi vant den testen, sier Telias dekningssjef Tommy Johansen til digi.no.

At Telenor sier de nå har skaffet seg et forsprang på 4G-dekning, stiller han store spørsmål ved. Og viser til rapportering de gjorde til Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) i juni 2016.

– Den viste at vi hadde oppnådd myndighetskravet om 98 prosent befolkningsdekning to år før tiden, og samtidig 97 prosent befolkningsdekning på 4G. Den er nå på 97,4 prosent, men det blir litt for søkt om vi skal hive 0,1-prosenter mot hverandre. Hvilket forsprang de sikter til kjenner ikke jeg. Vi har vært foran hele veien siden vi lansert 4G i 2009, sier Johansen.

To gode nett

Telia har mål om å bygge ut 4G på alle basestasjoner. Det som virkelig betyr noe er imidlertid kundeopplevelsen, påpeker han.

Det er ikke den armeen med flest soldater som nødvendigvis vinner, men de som har de beste soldatene, er en parallell Johansen trekker fram, før han sammenfatter hvem han mener er den faktiske vinneren av denne krigen:

– Det er jo litt gøy, og dette er noe både bransjen og kundene må kunne være enige om, nemlig at det er én vinner her, og det er kundene. Vi har to fantastisk gode mobilnett i Norge, avslutter dekningssjefen.

Kommentarer (23)

Kommentarer (23)
Til toppen